Tuesday, November 03, 2009

Manusia Dan Kadang-Kadang

Biasanya si pelaku kesalahan amat takut di tangkap dan jika di tangkap dan kemudiannya di bebaskan atas budi bicara atau pertimbangan tertentu, banyak pula "songel" atau ungkapan sedap di dengar (oleh si pelakunya) untuk menyedapkan hati dan cuba menutup kesalahan atau kesilapan.

Baru-baru ni, sekumpulan pekerja di dapati cuba menyeludup keluar racun rumpai berjumlah hampir 9 tong atau 180 liter. Nilai sekitar RM1800. Hasil kerjasama pihak tertentu, tindakan buruk mereka ini didedahkan tetapi mereka cuba melarikan diri. Apa yang berlaku ialah, atas budi bicara dan pertimbangan tertentu, mereka ini (berjumlah 14 orang) telah di buang kerja dan di tahan gaji mereka, walaupun sebenar boleh di serahkan kepada pihak berkuasa saja. Pelaku terdiri daripada mandor, pekerja meracun, pemandu traktor serta lain-lain kuncu yang terlibat.

Tetapi, ada hati pulak nak menuntut gaji sedangkan urusan pembayaran gaji belum selesai serta banyak lagi hal-hal berkaitan dengan hutang mereka belum disahkan dan di selesaikan.

Yang jelas, mereka ini rakyat Indonesia yang berugama Islam dan sanggup mencuri dan selepas itu dengan megahnya menuntut itu dan ini.

2 comments:

  1. just want to make a frienship :-)

    ReplyDelete
  2. Kilatista, welcome to the blog. Maybe you just happened to be here, accidentally but " A Friend gain is always an Enermy Loss". Seorang Kawan Baru Melenyapkan Satu Musuh). Bagus, mungkin boleh berkongsi idea tentang keadaan di Indonesia dan di Malaysia, umpama satu rumpun cuma berlainan tempat dan masa.
    Blog ini juga mungkin ada yang tercetus akibat "emotional state at that present time" but please don't take it as the true picture of the actual situation... it is a expression with some articles brought up by some interest c/w a bit of research or just a mixture of everything.
    Thanks and welcome.

    ReplyDelete