Tuesday, March 09, 2010

Dinosaur Lenyap

Terbaca satu artikel dalam Borneo Post, Sarawak bertarikh 8hb Mar 2010 tentang pengesahan lenyapnya Dinosaur disebabkan oleh ledakan meteor pada satu ketika, lama lama dulu. Ianya berlaku di Mexico. Kesan ledakan itu menyebab tsunami yang besar, geseran kerak bumi, perubahan cuaca yang ektrim yang di panggil "Global Wintering". Ini macam saudara kandung "Global Warming".

Ledakan Meteor ini menyebabkan Dinosaur terhapus sama sekali kecuali spesis tertentu terutamanya dari jenis reptilia tetapi kini telah melalui proses tertentu yang menghilangkan beberapa ciri fizikal mereka.

Dasyat juga meteor ni, kata nya ledakan nya bersamaan dengan berbilion biji bom atom yang jatuh kat Nagasaki dan Hirosima. Susah nak bayangkan terutama bila kajian ini di buat berdasarkan fakta sejarah yang susah nak disahkan oleh mana-mana orang. Berlaku terlalu lama dulu. Rasa macam teori saja, tapi berita ini dikatakan satu pengesahan kepupusan dinosaur disebabkan bencana ini. Tak tahu lah tinggi mana ombak tsunami ni.

Mungkin tsunami sebegitu akan berlaku lagi....dengan 'lobal Warming" dan gempa bumi yang terlalu kerap berlaku di seluruh pelusuk dunia termasuk yang kecil-kecilan di Malaysia.

Jadi, dunia hancur sebab Global Warming atau faktor luar yang bukan dari bumi....misalnya Meteor yang menghentam bumi.

Tuesday, March 02, 2010

Hidup Tanpa Rumah (Part 2)

Memang tak boleh nak tidur sebenar nya. Jadi layan saja mata yang letih dengan bersembang dengan kawan baru saya tadi. Terrasa sejuk jugak bila dah mula lewat malam. Tak ada choice. Kawan baru saya ni (kali ni sebut mamat jer), selamba, tarik kain pelikat dia (tak tau lah berapa lama tak basuh) buat selimut. Tapi kami masih belum tidur. Saya mula nak korek cerita. Ini benda baru... selalunya yang lepak tepi jalan macam ni budak-budak kaki "pit" @ penagih dadah. Heran, saya terasa selamat pulak!

Mamat nie pun bercerita ". Asal dari Changlun , Kedah" (patut lah slang utara). Ngaku nak sambung sekolah, malas. Orang tua tak peduli sangat. Tapi selalu bising. Dah mula besar ni, dah mula nak berbelanja, paling tidak rokok, lepak dengan kawan-kawan. Kawan-kawan , lepas sorang ke sorang, mula bekerja, walaupun tak seberapa besar gaji. Ada yang merantau cari rezeki tempat lain, ikut kawan-kawan. Lepas dok kena bising kerap, naik boring..melawan cakap dengan orang tua...kena pulak orang tua "terlepas: cakap..."hang pi jauh dari rumah nie, jangan dok balik-balik lagi:. Peh...hati kita pun tengah geram, malam tu jugak cabut. Tapi nak pi mana, tak ada planning. Last-last tumpang lori mai Kuala Lumpur. Sampai KL, mana nak cari kawan, alamat pun tak ada. Jadi mula melepak tidur kat kaki lima...itu dah first day. Mula kenal member-member kaki lepak ni."

"Ikut jugak budak-budak ni. Sebenarnya bila dah jadi senasib, baik depa ni..tolong lah jugak. Dari situ bermula lah cerita hidup si mamat nie. Waktu malam tidur di kaki lima, siang buat kerja sambil-sambil, macam cuci kereta dan awal malam (senja), jadi mat parking. Dapat lah duit dalam 10 ringgit ke 20 ringgit. Cukup lah untuk makan dan rokok. Nak sewa rumah ke bilik, tak cukup makan. Hasil hanya banyak waktu malam minggu, hari biasa kurang. Kadang-kadang setakat lima ringgit. Nasib baik saya tak main "pit", kalau tidak mampus. Mandi kat stesen minyak atau masjid. basuh baju pun macam tu, sidai kat ranting pokok atau mana-mana tempat jadi "port". Keluarga?, saya tak pernah balik, depa pun tak pernah cari. La ni, biar dulu, ingat nak balik jugak, tapi nak tunggu sampai nak ada berjaya sikit. Kalu boleh nak cari motor sebijik, boleh jadi ofis boy kut. Tapi, sampai sekarang tak pernah dapat simpan duit. nak minta kerja, sijil memang tak ada. Harap-harap saya boleh jadi manusia kut nanti."

Dalam dok layan nie, mata dah kurang mengantuk...dah lepas pukul 1. Mamat tu dah mula kurang rancak...saya masih dok terkial-kial nak lelap mata. Sejuk! Kadang-kadang, ternampak tikus sebesar anak kucing berlari-lari kat tepi longkang. Kadang-kadang ada jugak orang lalu lalang.

Dalam dok angan-angan tu...tiba-tiba riuh...Oiii lari, polis. Mamat , member baru saya ni, cepat betul bangun, ambik beg dan dia cakap " bang, lari bang, polis tu...naya nanti". Dia lari, saya pun lari. Dah lega sikit, saya berjalan ke arah Pudu Raya..

(BERSAMBUNG).