Saturday, November 14, 2009

Temuduga, Pokok dan Ahli Politik

Kalau di tanya pada sesiapa saja, dalam mencari pekerjaaan, apa kah yang pertama sekali timbul dalam akal fikiran? Adakah gaji, tempat kerja, kemudahan, jenis pekerjaan, swasta atau badan kerajaan, jenis syarikat dan sebagainya.

Dan yang yang selalu timbul ialah jenis kerja (job designation) dan gaji. Tak guna berjawatan pengurus tetapi gaji sekadar ratusan ringgit. Jadi apabila di temuduga, soalan yang bakal di tanya ialah, berapa gaji yang di pohon? Katalah RM2000 gaji pokok tanpa elaun. Yang menemuduga akan tanya lagi, kalau "all in" berapa? Jawapan RM3000! Penemuduga tanya lagi " Elaun kamu minta dah hampir 50% dari gaji"?. Jawapan calun "Ya". Kenapa " Penemuduga bertanya lagi . Jawapan nya ialah " Gaji itu ialah pokoknya, elaun itu buahnya, selalunya ada satu pokok tapi banyak buahnya kecuali pokok pisang cuma ada satu tandan tapi banyak pula ulasnya... nasib saja saya minta hanya 50%, kalau saya minta lebih dari itu, macam pokok itu tadi, mungkin elaun saya akan lebih lagi."

Teruskan dengan bicara seterusnya...

Penemuduga : Bagus jawapan kamu

Calun : Terima kasih.

Penemuduga : Oh, ya, pokok pun ada juga yang tidak berbuah, pokok jantan atau mungkin tahun itu atau ini, musim buah nya kurang baik. Apa mungkin tahun ini saya bayar kamu 25% elaun , tahun depan 50% elaun dan tahun seterusnya 0%.?

Calun : kenapa pula begitu

Penemuduga : Prestasi pokok pun ada pasang surut, saya belum ambil kira batangnya. sebagai pokok, ianya harus di baja (training), di siram (motivated) dan kadang-kadang di pangkas (reprimanded atau warning). Kalau musim tu banyak buah dan pokok dah stress, saya mungkin kena tambah baja (incentive and bonus) supaya hasil yang telah saya terima itu saya hargai sumbangannya. Tapi kalau sumbangan dah merosot, mungkin saya kena tebang (ask to resign atau sack atau retire).

Calun : Oooooooooooo, gitu.

Penemuduga : jadi kamu mahu jadi poko atau calun untuk memohon pengisian jawatan kosong di syarikat kami.

Calun : Ya masih, tapi mungkin saya kena tengok juga , pokok itu bakal di tanam di tanah yang bagaimana... bukit, landai, paya atau bagaimana...

Penemuduga : teruskan pencarian kamu, terima kasih.


ps

Apabila satu borang kosong di edarkan, terdapat satu ruang yang perlu diisi ..... pekerjaan.

Maka individu ini, menulis .... AHLI POLITIK..... Bukan Ahli Dewan Negeri atau Member of Parliment ... cuma ahli politik.

Setiap pekerjaan ada job specification, job function and responsibilities... boleh tanya apa job spec, job function etc seorang ahli politik... (ingat ahli politik ya..)... jawapannya ialah ....Buat kecuh aje!@%$#!@#!#

No comments:

Post a Comment