Friday, January 23, 2009

Bola Sepak atau Sepak Bola

Malaysia kalah lagi, kali ini betul-betul teruk, dengan UAE. Lima gol bolos! Alamak.... Kalah kalau ada "fight" tak lah kisah sangat, kalah senang sangat. Ini perlawanan kelayakkan Piala Asian, bagi kumpulan C. Apa kata jurulatih .. si Sathia, ulasan dia yang paling best ialah "M-League is not football. This is the best you can get out of players who ply their trade in the Super League." .... best nya dia cakap yang dia ikhlas, betul-betul ikhlas. Tak mau sembunyi-sembunyi lagi... Bila dia cakap gitu , saya pulak terfikir macam nii....... Sapa yang pilih pemain, pemain itu dari mana, sapa yang jadi jurulatih......

a) Bola Sepak ialah nama permainan, sepak bola adalah perbuatan menyepak bola.... maka pemain bola sepak kita sekadar menyepak bola iaitu melakukan perbuatan sepak bola. Maka sebab itu, dia orang pandai sepak bola sahaja dan bukan nya melakukan perbuatan menyepak bola atau membawa bola (bukan dengan tangan , nanti refferee tiup wisel) dengan semangat dan langkah tangkas, dengan fikiran yang lincah, dengan kudrat dan stamina yang kuat dan dengan keazaman nak menyepak atau menantuk atau apa jua cara agar bola itu akhirnya bolos ke gol lawan (dan tentunya bukan dengan tangan atau secara paksaan dan kasar atau secara berlawanan dengan peraturan perlawanan). Jangan nanti Sathia kata "only three of his 18 players were fit for last night's game..." Yang lainnya mungkin selemah "Mat Pit"!.

b) Jurulatih pasukan bola sepak tentunya melatih para pemainnya dengan strategi dan ilmu yang ada untuk satu tujuan .... mendapatkan kemenangan dengan menjaringkan gol (bukan gol sendiri).

c) Jurulatih pasukan bola sepak tentu nya melatih pemain nya ilmu dan strategi bermain bola, memantau tahap kecerdasan, membuat keputusan untuk memilih pemain, melantik pembantu-pembantu untuk mendapatkan pasukan yang kuat, dan ini tentunya untuk pemainan bola sepak... tentu bukan melatih pemain bola sepak bermain boling padang atau melontar lembing.

d) Pemain bola sepak, apabila dah dipilih untuk menjalani latihan tentulah dengan rasa bangga nya bersiap sedia untuk membanggakan pasukan atau negeri yang diwakili, atau kelab yang diwakili atau negara yang diwakili untuk mencuba sedaya upaya untuk terpilih menjadi pemain pasukan. Kemudian dengan semangat kental, bersama-sama ahli pasukan yang lain, dengan semangat juang dan tahap mental yang tinggi, dengan keupayaan, kemahiran, skill, ilmu dan segala tunjuk ajar jurulatih,,,, cuba mendapatkan kemenangan... ingat "cuba mendapatkan kemenangan....berusaha....bukan mudah mengalah... adat perlawanan ada menang, ada kalah, tapi bola sepak ni ada juga seri....!

e) Akhir sekali, orang boleh cakap apa saja,....samada menang (tentu dipuji) atau kalah (tentu dimaki di kutuk).... tapi suruh dia orang bagi satu cadangan, proses, cara, tatalaku, atau apa jua kaedah yang praktikal untuk menjadikan Malaysia sebagai jaguh bola sepak.... bukan macam sekarang ...jaguh kampung pun tarak... menteri, pengurus pasukan, persatuan , FAM, jurulatih, penganalisis sukan dan peminat, bagi satu cadangan seorang, pilih 10 yang terbaik untuk memajukan bola sepak negara.... saya harap, saya boleh jadi peminat bola sepak semula.......

1 comment:

  1. yo..bro.. ASSALAMUALAIKUM...
    LEKARGHFREIND96!
    Nice post bro.... :)

    ReplyDelete