Wednesday, January 21, 2009

Pengajaran Matematik dan Sains

Heran juga saya, setelah sekian lama, isu pengajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris masih hangat di perbincangan. Apa masalahnya?. Penggunaan bahasa inggeris untuk pengajaran subjek-subjek ini sebenarnya baik untuk kepentingan semua pelajar. Mungkin ianya perlu kajian lanjut khususnya penguasaan bahasa inggeris dikalangan para pelajar bagi memudahkan pemahaman bagi menguasai subjek-subjek berkenaan.

Guru-guru harus lah terlatih dan mahir bahasa inggeris, anak-anak pula perlu diajar dan dilatih bagi menguasai bahasa inggeris bagi memudahkan pemahaman. Apa yang perlu, subjek bahasa inggeris sendiri perlu di perbaiki, masa pembelajaran perlu di tambah.

Yang susahnya ialah apabila guru sendiri tidak mahir berbahasa inggeris, walaupun mahir dalam subjek berkaitan, anak-anak sekolah pula tidak berjaya menguasai bahasa inggeris untuk memahami apa yang di ajar.

Jangan pula kita hendak mengubah apa yang telah ada hanya sekadar mengikut telunjuk segelintir manusia yang berjuang konon nya atas semangat mempertahankan bahasa melayu sedangkan mereka sendiri selalu bercakap bercampur aduk bahasa inggeris. kenapa tak tegur saja para pemimpin atau ketua-ketua jabatan yang kalau berucap sering kali menggunakan bahasa inggeris. Ada juga pemimpin yang dah jadi wakil rakyat setelah sekian lama masih gagap bila berbahasa melayu.


Jangan bagi anak-anak kecil kita keliru, jangan bagi guru-guru termanggu-manggu, jangan jadi kita bangsa yang tak ingin berilmu lebih......

No comments:

Post a Comment