Thursday, January 29, 2009

Perkhidmatan Pelanggan Bank


Pagi tadi saya ke Maybank, bertujuan untuk tambah pelaburan dalam ASB. Kebetulan pula, sebelum cuti Tahun Baru Cina, syarikat bayar bonus dan gaji awal. Simpan lah sikit untuk masa depan.

Di bank, orang memang ramai ... teramat ramai. Untuk ambil borang ASB tak ada masalah tapi yang pelik nya, buku dan borang yang di isi diserahkan kat kaunter dan saya seterusnya diminta tunggu kat kaunter 8, tak perlu pakai nombor.

Di kaunter 8, orang ramai berdiri menunggu panggilan. Kerusi memang tak cukup, orang tua yang bertongkat pun terpaksa berdiri di sokong oleh tongkatnya. Apabila nama saya di panggil, saya ke kaunter 7, bukan untuk urusan penambahan pelaburan, tapi cuma disuruh tandatangan di borang di mana saya ada buat pindaan sikit. Kemudian, pegawai bank (seorang wanita) menyuruh saya menunggu lagi tapi yang best nya, cakap dia begini , " encik duduk lah dulu, nanti kami panggil lagi". Dalam hati, saya berkata, mana nak duduk, kalau suruh saya berdiri dan menunggu ... logik juga. Kan orang dah berasak-asak, macam-macam bau ada ...

Persoalan nya , orang ramai kerana apa? Andaian saya;
a) Bank ini memang ramai pelanggan.
b) Ramai orang masih bercuti dan banyak masa untuk berurusan dengan bank,
c) Bank tak cukup kakitangan
d) Pegawai bank lembab
e) Sistem perbankan nya masih belum begitu maju
f) Bank memang suka orang ramai, perompak pun takut nak masuk
g) Semua di atas.

Untuk itu, ingat lah, itu lah sistem perkhimatan bank di kaunter Maybank .... jangan pula nak cuba perkhidmatan telefon "customer care service", memang naik lah bil telefon.

Tapi, bukan semua bank atau cawangan bank begitu.... Public bank mungkin contoh yang baik dan cekap dari segi perkhidmatan kaunter ... saya memang tabik, tak pernah tunggu lebih dari 15 minit dengan syarat semua yang kita bawa lengkap.

No comments:

Post a Comment