Wednesday, July 01, 2009

Target - Sasaran Kerja dll

Biasanya menjelang penghujung sesuatu tahun kewangan, aktiviti menyiapkan budget adalah sesuatu yang biasa bagi setiap syarikat, tak kira dari sektor atau industri mana.

Budget atau Plan Belanjawan menjadi satu garisan penunjuk atau "guide line", arah tuju syarikat atau bisnes serta menyediakan kaedah, perancangan serta pengurusan kewangan dalam mencapai objektif atau sasaran tahunan.

Dalam mengariskan target, panduan asas ialah "SMART". "S" membawa makna specific, "M" pula manageable and measurable, "A" ialah attainable (boleh di capai), "R" ialah Realistic dan Relevance dan akhir sekali , "T" mengariskan Time atau masa.

Manageable dan measurable menjadi kayu penyukat dimana sasaran itu boleh diuruskan dan di ukur prestasi nya dalam unit-unit tertentu seperti keluasan, unit pengeluaran, harga per unit, unit penjualan dan sebagainya. Ianya sesuatu yang boleh diusahakan dan boleh di capai.

Attainable membawa makna bahawa sasaran yang di tetapkan itu boleh dan tidak mustahil untuk di perolehi. Ianya melanjutkan kepada realistik dan relevan , dimana sesuatu yang tidak relevan dengan aktiviti hakiki tidak boleh dijadikan sasaran dan juga jika ianya tidak realistik, maka ianya hanya sekadar angan-angan mat jenin.

Time atau masa ialah tempuh masa yang diberikan untuk mencapai sasaran yang ditetapkan. Masa yang ditetapkan ini perlu lah realistik.

Masalahnya, pembuat rangka belanjawan selalu nya terikat dengan kehendak pihak atasan sehingganya rangka atau plan belanjawan itu menjadi sekadar "satu hiasan untuk mencantik lapuran belajawan" yang bakal dibentangkan kepada ahli lembaga pengarah. Kadang-kadang ianya tidak realistik dan agak mustahil untuk di capai. Perbandingan asas selalunya diketepikan bagi memuaskan hati golongan pengurusan atasan ini. Mana mungkin, jika peruntukkan yang berikan itu terlalu kecil untuk kerja dan hasrat yang tinggi, kemungkin pencapaian nya menjadi sesuatu yang tidak realistik.

Akhirnya, apabila review budget di buat, pihak perlaksana dan "operational people" akan dihujahi dengan pelbagai persoalan.

"SMART" itu juga membawa maksud berfikir secara benar dan matang, bukan ikut perasaan.

Pencapaian akan menjadi satu halangan yang boleh merendahkan moral kakitangan apabila yang mustahil itu nak dikejarkan.

ps
Dah biasa sangat tak capai target, sebab target entah apa-apa.

1 comment:

  1. I feel you sir.. that is the answer I've been questioning myself all along... hehe.. you sure got a good sense of humor...

    ReplyDelete