Wednesday, July 15, 2009

MANEK URAI AKA MU - TERURAI DAN TERBURAI

PAS DAN BN – MANEK URAI YANG TERURAI

Bila DUN Manek Urai kehilangan YB akibat kematian yang tidak di duga, tumpuan semua tertuju ke arah Manek Urai. Tak tahu pulak dari mana dan apa maksud Manek Urai ini, mungkin ada yang boleh ceritakan.

Tertanya semua orang samada ada BN akan masuk bertanding Pilihanraya Kecil (PK) tu. Tapi semua dah terjawab, BN akan menentang PAS, wakil dari Pakatan Rakyat (PR). Makan berlangsunglah PK pada 14 hb Julai 2009 (selasa).

Waktu penamaan calon, nampaknya semua kelihatan tenang, memuji-muji tentang proses yang dikatakan aman dan mungkin yang teraman.

14hb Julai 2009, PK berlangsung dan keputusan juga telah dimaklumkan. PAS menang juga. Kemenangan PAS tidak mengubah apa-apa dalam carta DUN negeri, cuma mungkin BN berjaya dari segi mengurangkan majoriti... tersenyum lebar bahawa itu satu petanda bahawa ada perubahan, ada peluang di masa depan.

Biasa, bila ada PK, janji di tabur dimana-mana dengan harapan itu dapat memancing undi sehinggakan ada yang sanggup mengatakan bahawa jika parti itu menang, pembangunan akan dilaksanakan, projek akan dibuat, jambatan baru akan dibina.

Rasanya , kita perlu belajar dari semua ini... janji saja tidak membawa apa-apa, janji sekarang tidak boleh membawa kemenangan. DAP di Penang, masih main tunjuk menunjuk, jari di tunding, siapa yang salah dan siapa yang patut menyelesaikan masalah Kampung Buah Pala.... High Chaparaal Malaysia... setakat lembu beberapa puluh ekor dah bising.

Mana para Champion bila kampung Melayu diambil alih, di bangunkan oleh pihak kerajaan samada dari PR atau BN. Bila pusat sembelih babi @ khinzir di kampung Berjaya di robohkan, sibuk pulak DAP sampai sanggup bercerai talak satu dengan PK dan kemudian rujuk balik.

Rasanya politik Malaysia memang macam tu, BN dan PK bila dah jadi pemerintah, semua dibat ikut sedap diri sendiri, bila jadi pembangkang, semua nak dibangkang. Habis orang yang menyokong samada BN atau PK dapat apa?

Peratusan keluar mengundi di Manek Urai (MU) agak tinggi, 87 peratus. Orang BN dah cakap, kalau peratusan keluar tinggi, BN ada peluang menang. pertama kali dalam sejarah, Pilihan Raya kecil, satu negeri bercuti... jangan jadi satu amalan sudah.

Penggunaaan jentera kerajaan samada di pihak BN atau PR memang tak dapat dinafikan cuma cara, kaedah dan perlaksanaan nya mungkin berbeza... satu di pihak kerajaan PUSAT dan satu lagi dipihak kerajaan negeri. Dari segi ekonomi, dari segi nilai wang yang terjual dan terabai, tak siapa yang peduli. Tahukan dari ratusan ribu rakyat Kelantan, tak sampai 11 ribu yang terlibat sebagai pengundi, jadi apa untungnya cuti tersebut.

Berapa banyak kakitangan kerajaan pusat yang secara tak langsung terbabit dalam hal PK di Manek Urai ni... majlis pemimpin bersama rakyat, penglibatan anggota keselamatan yang ramai, bas bas sewa yang di taja dari jauh untuk membawa perayu dan tukang kempen sehingga masuk hospital 2 puteri Umno dek kerana dibaling batu.... dari Perak datang sekadar berkempen dan seterusnya kena batu dari MU. Macam tak cukup batu di Perak.

Apa-apa pun semuanya dah terurai di Manek Urai... jangan sampai rantai manik di leher pun terurai sudah. PAS dah menang di MU jadi kita tunggu pulak MU dari England belasah team bola sepak Malaysia pulak... jangan jumlah golnya sama banyak dengan majoriti PAS kat Manek Urai sudah lah.

Penumpang

Masih banyak masalah yang belum terurai, aku masih terus menumpang di tempat orang.

No comments:

Post a Comment