Thursday, July 09, 2009

ADIK YANG UNIK

BAIK, MENGELIRUKAN ATAU SEKADAR UNIK

Ini cerita yang saya perolehi dari satu sumber yang amat saya percayai, tanpa ragu-ragu....

“Bayangkan si ayah berbangsa Cina bukan Islam, ibu warga Indonesia berugama Kristian tapi anak berumur 12 tahun dikatakan beragama Islam dan mengikuti kelas pendidikan agama Islam dan saban hari dengan songkok di kepala apabila ke sekolah”.

Anehnya, si ibu yang beragama kristian berjumpa dengan gurunya (ketika anaknya di tahun 4) dan menceritakan bahawa mahu anaknya diajar pendidikan Islam dan anaknya juga ternyata amat berminat. Anak nya itu adalah antara pelajar pintar di kelas nya.

Ustazah yang mengajar subjek pendidikan Islam tidak menentang malah memberikan nama Islam kepada pelajar terbabit... Mohamad Syafiq. Dari hari itu, Mohamad Syafiq terus mempelajari dan mendalami agama Islam sehingga ke saat blog ini di tulis. Kebetulan pula, saya sempat melihat pelajar ini, membonceng basikal yang di tunggang ibunya waktu balik dari sekolah... siap bersongkok. jelas pada wajah kanak-kanak ini satu cahaya yang sukar digambarkan...nyata kepintarannya...nyata ceria daan penuh ketenangan. Ceritanya, keluarganya juga bukan dari golongan yang berada.

Sayang, sumber saya tidak menyatakan keadaan sebenarnya di rumah Mohamad Syafiq... ayah nya Cina dan ibu nya Kristian... makan minumnya, halal atau tidak, pelajaran dan ibadatnya pula siapa yang pantau di rumah.... adakah kanak-kanak ini sudah memeluk Islam?. atau semua keluarga nya sudah islam..Kanak-kanak ini , jika mengikut tahap fahaman saya tentang undang-undang, agama nya ialah agama ayah atau ibunya... kecuali lah kalau saya silap.. Apakah akan terjadi jika tiba-tiba dia meninggal dunia?

Apa-apa pun, saya yang tidak berupaya nak buat apa-apa, nak siasat lanjut pun tak berupaya, nak buat lapuran pun, tak banyak yang saya tahu, nanti kena pula buat lapuran palsu apatah lagi bab agama ni sensitif.

Saya amat berharap, Mohamad Syafiq akan terus mendapat hidayah, petunjuk dan cahaya keimanan dan satu hari nanti akan meniti kehidupan sebagai Islam sejati. Amat saya berharap, satu hari nanti, ada para bijak pandai Islam, para ustaz dapat berjumpa dengan Mohamad Syafiq dan membawanya kepada sinar Islam sebenar..

Semuga Mohamad Syafiq akan terus sihat, ceria, bijak dan berjaya dalam pelajarannya dan seterusnya menjadi insan Islam yang berjaya.

ps

Ini bukan cerita dongeng

No comments:

Post a Comment