Saturday, July 11, 2009

Cerita Dari kedai Kopi 2

Pada hari yang sama, di tempat yang sama dan masa yang sama....

Watak: 4 lelaki, 1 confirm berbangsa Cina, 3 lagi susah nak cakap sebab kat Sarawak ni memang susah nak teka bangsa apa atau dari suku mana. Ada orang Melanau muka macam Cina, ada orang Melayu muka macam Iban dan ada orang Iban nama dan muka macam melayu.

Cerita nya:

Si confirm Cina ni yang control perbincangan tapi butira ceritanya ialah pekerja-perka mereka banyak lari disebabkan tindakan kawan yang sorang lagi yang tak banyak beri kerjasama. Puncanya semasa kemarau sekarang, pekerja tu ditempatkan di tempat yang tiada punca air kekal dan pihak yang satu lagi pulak tidak menghantar bantuan untuk membekalkan air, terutama air minum. Nada suara mulanya agak rendah sehinggalah satu masa ianya agak tinggi serta berbalas-balas cakap.

Kesimpulan yang boleh di buat ialah
a) Projek mereka terbantut atau terjejas akibat pekerja lari
b) Pekerja lari sebab bantuan asas air minuman tiada
c) Pihak majikan utama (principal atau main contractor) tak banyak membantu.
d) Si Confrim berbangsa Cina ini memang jelas tahu masalah dan memang ambil berat tentang kebajikan pekerjanya tetapi pihak satu lagi tidak membantu hingga masalah yang kecil menjadi besar.

Sayang sekali, akibat terlalu mengikut kebiasaan, iaitu di Sarawak jarang berlaku kemarau panjang, dengan taburan hujan antara 3000 - 4000mm setahun, semua orang gagal buat contigency plan jika perkara kecil seperti bekalan air tak ada. Buat lah penempatan dekat dengan punca air kekal.... itu bukan nya susah!

Jangan jadi macam satu tempat di Bahagian Mukah, kerajaan hantar bantuan air minum dalam bentuk...... air mineral dalam botol....kerja gila. Mana nak dapat hantar hari-hari macam tu.

No comments:

Post a Comment