Thursday, July 09, 2009

CERITA KEDAI KOPI (CERITA 1) - BUKAN CERITA MANIK URAI

Kebetulan hari tu saya cuti, badan pun kurang sihat...isteri pergi kerja dan anak ke sekolah. Dari duduk diam di rumah, saya pergi ke kedai, beli surat kabar dan bersarapan pagi di satu kedai mamak.. kat sini semua kedai makan atau restauran dinamakan cafe... boleh kata semua.....

Kedai kopi nie, sama macam kedai gunting rambut...kalau kena gayanya, dapat cerita menarik atau dapat tengok aksi-aksi menarik.

Pagi tu , saya memang bernasib baik...

Cerita 1.

Watak: Seorang lelaki muda, berpakaian kemas, mungkin orang melayu, seorang perokok, sedang makan roti canai kosong dan teh tarik, beragama Islam dan rasa nya dari Semenanjung.

Ceritanya : Tiba-tiba telefonnya berbunyi, mula-mula suara yang dituturkan tak kuat, saya pun tak peduli sehinggalah dia meninggikan suaranya, seakan-akan marah dengan pemanggil disebelah sana.

Antara butir-butir tuturnya ialah “ yang galak pergi tu buat apa, duduk sama-sama lepas tu tangan dok biar merayap sana-sini tu sapa suruh....” Nada marah berterusan dan akhirnya perbualan telefon terhenti secara tiba-tiba....silelaki tadi melihat ke arah telefonnya dan kemudian meletakkan nya atas meja.

Tanda Tanya dan Kesimpulan.
Siapa pemanggil di sebelah sana...lelaki ke perempuan? Kawan atau saudara kandung? Apa pulak ceritanya... kena cekup dek pencegah maksiat atau apa-apa atau kena tangkap dek orang kampung atau saudara mara sendiri?

Kesimpulannya, si lelaki tadi terhenti perbualan nya akibat perbualan itu dihentikan oleh si pemanggil kerana tak mahu terus dengar leteran dan dimarahi oleh lelaki tadi. Si pemanggil mungkin seorang yang memandang tinggi si lelaki tadi sebab itu lah dia membuat panggilan , mungkin untuk minta tolong atau minta nasihat.

Si pemanggil tadi mungkin telah melakukan satu kesilapan.

Kesimpulan terakhir.... cerita ini menjadi misteri akibat cerita yang tergantung dan seterusnya penggunaan telefon memang mudah, padam saja atau paling mudah sebab kalau dah boring sangat dengar leteran , matikan saja telefon tu. Tentu orang di sana tak panggil lagi.

No comments:

Post a Comment