Tuesday, July 14, 2009

Peniaga Dan Wakil Peniaga

Salesman atau salesgirl, atau pun promoter sebenarnya wakil peniaga... they are the front liners yang berinteraksi direct dengan bakal pembeli atau potential buyer. Sebut pasal potential buyer ni, ada dua jenis... satu memang merancang nak beli tapi tercari cari pilihan mengikut citarasanya dan kedua ialah mereka yang tak bercadang untuk membeli tetapi terpengaruh dengan wakil penjual atau promoter atau salesperson tadi.

Maknanya , promoter atau saleperson ni sebenarnya memainkan peranan penting dalam meningkatkan jual samada produk atau perkhidmatan.

Satu ketika dulu, lama-lama dulu, apabila masuk ke restoren A & W, asal buka pintu jer, sebut si pekerja mengucapkan selamat datang le, welcome ler atau pun waktu dah bayar dan nak keluar, sebut pula dengan thank you and come again... semua nya dengan nada yang agak kuat.
perlukah itu semua? Masyarakat kita tak perlukan itu, senyuman dan layanan mesra dah cukup. Apa jadi dengan A & W tadi.... bisnes nya dalam lama merundum ,cukup belum betul-betul bankrap... A & W terkenal dengan burger nya yang sedap.. saya amat minat, harga pun berpatutan, sekarang susah nak cari A & W, lokasi tak sesuai, tempat dan suasana agak malap. Interiornya agak muram... cuma akhir-akhir ni, banyak pengubahsuaian di buat , di lokasi baru dengan tema yang baru. A & W sepatutnya menonjolkan produknya yang memang sinonim dengan ramai orang... burger daging dan root birnya yang nyaman. Ini perlu di exploitasikan sebagai ikon A & W.

Saya dengan berpakaian se adanya, dengan muka yang agak letih, waktu petang, selepas penat berjalan... masuk ke satu pusat membeli belah utama... waktu tu saya memerlukan satu tali leher yang baru... sebabnya , terlupa nak bawa. Masuk ke kedai tu, belek dan membelek, ada yang berkenan di hati, di pegang untuk di cuba pandang... salesgirl yang ada menjeling semacam dari jauh. Lalu saya melambai untuk bertanyakan sesuatu sebab ada tag macam ada diskaun. Salegirl tadi, tak mari, malah pergi ke arah lain, menuju kearah satu potential buyer yang berpakaian agak kemas.... jadi , saya pun naik geram dan terus keluar. Salesgirl tadi sempat memandang dan saya rasa dalam hatinya.... " tak ada duit , nak beli tie mahal". Saya rasa macam dapat dengar lalu , dalam hati jugak menjawab...." gaji kau pun aku boleh bayar"
Itu tak kisah, yang malang nya ialah gedung atau peniaga tadi sudah hilang bukan potential buyer tapi sebenar confirm buyer macam saya... yang memang nak beli.

Pengguna yang sebenarnya tidak bercadang untuk membeli, tetapi "TERBELI", selalunya terpengaruh dengan promosi dan layanan atau perkhidmatan yang ditawarkan atau diberikan oleh salesperson atau promoter. Contoh yang jelas, isteri saya tak pernah bercadang nak beli threadmill takashima yang berharga lebih RM3 ribu... akhirnya terbeli kerana promosi dan guna kata saleperson yang begitu mudah menarik minat. Itulah pengaruh dan kuasa promoter.

Di Segamat, Johor... ketika saya masih bujang... saya cukup takut lalu dibahagian menjual shampoo atau deodarant, sebabnya ialah, promoternya terlalu agresif sehinggakan menarik tangan kita untuk mencuba dan seterusnya cuba sedaya upaya agar kita membeli. Tarik tangan tu tak lah kuat... manja-manja lagipun promoter shampoo tu selalunya perempuan...amoi2, tapi yang saya elak sebab kita dah ada brand tertentu, dok cari-cari nanti terbeli brand lain pulak.

OK, para peniaga, ingat, your salesperson and promoter are actually the person who will decide your business potential. Don't let them overdo or don't let them make any judgement about the potential customers by their appearance. The money is in the pocket, not on their face!

No comments:

Post a Comment