Thursday, July 30, 2009

H1N1 aka selsema Babi aka Swine Flu aka Influenza A

Aku nak tergelak sebab satu ketika dulu ramai orang bertekak pasai nama yang patut digunakan untuk penyakit ni... ada nak pakai H1N1, ada nak guna selsema babi H1N1, swine flu atau Influenza A. Semua nya sama saja, tapi aku amat setuju kalau pakai selsema babi saja.... senang ingat, tak terlalu teknikal, nampak garang sikit, ada gerun ada paling jelas ramai orang memang tahu BABI samada menyampah ke binatang ni atau suka sangat akan binatang ni.

Hari Selasa lepas (28/07/09), angka kematian seluruh dunia ialah 816 sementara jangkitan confirm ialah lebih 134000 orang. Ada sumber yang kata, jumlah jankitan seluruh dunia melepasi angka 1 juta orang namun ianya belum sah sebab WHO sekarang pun tidak lagi mewajibkan negara-negara di dunia melaporkan statistik jangkitan SELSEMA BABI ini berikutan dengan percanggahan serta peningkatan penularan yang menakutkan WHO sendiri.

SELSEMA BABI ni senang berjangkit, kawalan susah sebab jangka masa dorman dan kuarantin virus ni selalunya 7 hari , jadi ada sajalah pesakit yang tidak tahu yang dia itu sedang menyebarkan penyakit.

Apabila pulang dari KL menaiki pesawat Airasia dari KL ke Sarawak ni, pramugari Airasia mengedarkan orang self declaration bagi tujuan pengawalan SELSEMA BABI, tapi sayang borang yang ditulis itu tak siapa pun yang pungut. Jadi Buat Apa Borang di edar dan di tulis?.

Banyak kolej, Universiti, sekolah di tutup dan siswa dan pelajar di kuarantin.... tapi kuarantin di sini nampaknya macam melepaskan batuk di tangga. Lihat contoh2 di bawa (kisah benar).

1) Seorang pelajar dari UiTM Perak, datang ke hospital Kangar bersama kedua ibubapanya. Beliau ada tanda demam2, kampusnya di tutup sementara dan pelajar diarah pulang.
Dengan tanpa bertutup hidung, dia masuk ke bahagian kecemasan dan kemalangan hospital untuk pemeriksaan kerana demam dan dirujuk ke sana sebab beliau datang dari tempat yang ada kes SELSEMA BABI.
Bayangkan, di bahagian kecemasan itu ramai warga emas sedang menanti serta di rawat atas sebab asma, lelah atau sakit jantung. Bukankah mereka ini mudah dijangkiti penyakit itu.
Tak berapa lama kemudian, baru pelajar perempuan tadi diberikan penutup hidung tapi rasanya dah terlewat sebab sebelum itu dah berapa puloh kali dia batuk2.
2) Sebuah sekolah berasrama penuh di Kuching di tutup kerana 10 pelajarnya sah SELSEMA BABI . Suratkabar bercerita bahawa semua pelajar di asrama di kuarantin di asrama tapi sebenarnya pelajar di suruh balik kampung/ rumah masing-masing. Bayangkan kalau ada pelajar yang positif (tapi belum confirm lagi) , balik naik bas, naik teksi, naik kapalterbang, naik bot atau pergi shopping mall sebelum balik... berapa banyak atau juta kah virus terlepas dan disebarkan apabila mereka-mereka ini batuk , atau bersin atau entah apa2.
3) Kuarantin di rumah.... siapa yang nak pantau kontaks Yang kena Kuarantin dengan isi keluarga yang lain. Contohnya anak saya....... tak ada pun penutup hidung dibagi, cuma satu thermometer dan satu borang pemantauan suhu badan yang kena di ambik 3 kali sehari. Tiada juga cecair nyah kuman di bagi... buatnya positif macamana? Orang jabatan kesihatan mari ke rumah 1 kali sehari, cek suhu badan dan mereka datang siap dengan penutup hidung...


Maka tidak heranlah jumlah pesakit SELSEMA BABI DIMALAYSIA BERTAMBAH SETIAP HARI.

No comments:

Post a Comment