Wednesday, July 01, 2009

JKR : Rumah Mereka , Rumah Siapa?

Hari Ahad atau Isnin, dalam berita ada tersiar keadaan rumah kakitangan sokongan / rendah di Kuala Lumpur , Jalan Cheras (kalau tak silap saya). Menteri berkenaan menjenguk dan meninjau keadaan anak-anak buah nya serta tempat yang di panggil quarter kediaman kakitangan sokong / rendah JKR.

Kesian, keadaan perumahan mereka amat menyedihkan. Rumah yang sempit, suasana yang berserabut, longkang yang tersumbat dan banyak lagi hal yang boleh disama tarafkan dengan perumahan setinggan.... mungkin rumah setinggan lebih baik. Ironinya, JKR terbabit dalam penyelenggaraan dan pemantauan bangunan kerajaan termasuk lah kerja kerja pengeluaran tender untuk pembaikan dan penyelenggaraan. Kenapa perumahan kakitangan sendiri terabai?

Rasanya masalah ni bukan baru, sudah lama. Pergi saja kemana-mana perumahan kakitangan bawahan JKR.... rumah satu tingkat, teres yang sempit dan tidak sesuai dengan kehidupan berkeluarga. Keadaan ini mendatangkan perasaan rungsing, tidak selesa serta ketegangan... akibat suasana yang merimaskan, bau busuk dari longkang tersumbat, bising dan sebagainya. Gambaran yang tertera di tv semasa lawatan menteri berkenaan, jelas ternampak suasana latar belakang banguna besar indah , mungkin milik pejabat atau gedung perniagaan tertentu.

Keadaan sebegini menyebabkan anak-anak terbatas, lalu mencari jalan keluar...hanya balik untuk makan atau tidur. masa lain terbuang dengan melepak , atau silap-silap merempit dan aktiviti salah sosial yang lain.

Heran, apa yang menteri kementerian ini yang dulu buat? Asyik-asyik timbul masalah kenaikan tol , bumbung bangunan bocor (pembaikan sehingga berjuta), tiang retak dan tanah runtuh di pinggir lebuhraya. Mungkin sibuk dengan hal ini, kebajikan anak-anak buah sendiri terabai, lebih buruk dari nasib anak titi.

Dalam peruntukkan akta "minimum housing standard" untuk pekerja ladang, peruntukkan yang ada jauh lebih baik dari rumah kakitangan JKR yang saya lihat. Mungkin JKR tidak termasuk dalam peruntukkan ini, tapi setidak-tidaknya, jangan standard rumah kakitangan mereka lebih teruk.

Minimum Housing Standard yang baru menyatakan keadaan rumah berkembar dengan tiga bilik dengan spesifikasi yang menyelesakan termasuklah keperluan untuk privasi serta aliran perudaraan yang baik.

Malulah, jika keadaan rumah kakitangan JKR ini terus diabaikan (mungkin yang baru dibina itu lebih selesa, kut!), maka produktiviti tentu merosot. Kalau yang baru dibina, jangan lupa yang lama.

Kita tengok lah nanti. Sementara itu, cuba jenguk rumah kakitangan KTM.... pun teruk jugak!

No comments:

Post a Comment