Monday, July 27, 2009

Kuala Lumpur - Satu Hakikat Tentang Orang Melayu

baru-baru ini, kebetulan balik menjengok mak yang kurang sihat, saya berpeluang meninjau keadaan di Kuala Lumpur terutama di kawasan Bukit Bintang. Ini kerana saya telah lama benar tak ke sana dan juga flight saya pula hanya pada besok pagi.

Memang ramai manusia di sana, kebetulan pula ada pesta Samarah... satu program untuk meraikan kedatangan pelancung dari negara timor tengah... pelancung yang katanya kaya dan berbelanja besar.

Tapi itu tak begitu menarik, apa yang menarik ialah gelangat anak muda melayu. Di satu sudut, berdepan dengan lot 10, ada satu persimpangan lampu isyarat. Disitulah berkumpulnya satu kumpulan besar anak-anak muda, rata-ratanya anak melayu.

Anak-anak melayu ni, dengan pakaian yang berbagai, kebanyakkan nya warna hitam atau gelap, lengkap dengan rantai, telinga bertindik malahan ada yang bertatoo. Ramai juga saya perhatikan anak-anak muda perempuan, dengan pakaian yang bagi saya tidak senonoh, ketawa menggilai, macam kena rasuk, dan rasa rasa mereka ini mungkin golongan bohsia atau memang itu gaya hidup anak-anak muda perempuan melayu di bandar bandar besar. Pergaulan lelaki dan perempuan nampaknya tidak ada batasan lagi, bertepuk sana, pegang sini dengan tak ada langsung segan silu.

Budak-budak perempuan melayu ni, saya tengok, setengah nya macam baru umur belasan tahun malah bawah 16 tahun... berdasarkan saiz dan ketinggian. Heran, mana mak ayah, mak ayah tak tahu ke atau memang anak-anak ini dah termasuk tak boleh di ajar atau tak makan saman lagi. Rasanya dah rosak pun!

Apa mereka ini buat? mereka lepak-lepak, tengok orang lalu lalang dan ada yang menari shuffle
ada yang sekadar duduk memerhati orang lalu lalang. Mungkin dalam kelompok ini ada mat rempit, minah rempit, bohjan, bohsia, mat ragut dan sebagainya. Rosak!

Dalam ramai-ramai tu, mungkin tak sampai 10 peratus pun bukan melayu, makna nya, orang melayu yang ramai. Mat Saleh dan pelancung Arab pun ada yang berhenti tengok gelagat mereka-mereka ini. Adakah mereka-mereka ini antara tarikan pelancungan di Bukit Bintang. Pegawai penguatkuasa DBKL, ada di sana, sekadar sibuk dengan jaga trafik... tak risau ke tentang gelagat anak-anak muda ini yang boleh memberikan gambaran tidak elok tentang Malaysia dan orang melayu islam di sini.

Saya nampak ada jugak orang yang tentunya bukan rakyat Malaysia sibuk berniaga, mat bangla pun ramai ... sibuk promosi urut kaki...(entah apa yang dia tahu), ada 2 mat saleh yang bermain gitar gaya street basking, ada 1 anak muda melayu (lelaki) turut main gitar (basking) dan ada satu pertunjukan ular dengan 3 ekor anak monyet kecil. Itu boleh jadi tarikan.

Saya rasa memang itu bukan tempat saya, itu bukan gaya saya dan tentu itu juga bukan budaya dan resam orang melayu dan orang Malaysia kita.

ps

Bila saya turun dari stesen monorail di Bukit Bintang (depan Lot 10), terkejut saya tengok ramai orang, macam ada demostrasi pulak... tengok2 anak muda melayu yang majoritinya berbaju hitam atau gelap, melepak, berdiri dalam kumpulan-kumpulan besar di sudut dekat dengan simpang 4, trafik light. Aku boleh heran, apatah lagi pelancung luar.

No comments:

Post a Comment