Saturday, July 11, 2009

Kedai Makan Orang Melayu ... Kawan2

Dah mungkin resam kut, orang kita bila buka kedai makan atau apa apa bisnes pun, harapan jelas terhadap kawan-kawan untuk menjadi pelanggan... dari situ mulalah satu lembaran baru untuk mendapat pelanggan diluar kelompok tersebut.

Kedai makan boleh mendapat pelanggan tetap jika kena caranya.... dari segi masakkan dan servis yang diberikan, walk in customers boleh berlaku apabila ada nak transit customers terutama apabila premis terletak di tempat yang menjadi tumpuan ramai seperti dekat shopping mall atau kedai jual nombor ekor! Di Sarawak, kedai nombor ekor macam di Bintulu, time time tertentu, depan kedai jual nombor sibuk dan jam... orang letak kereta ikut sempat.

Pelanggan boleh bertambah apabila pelanggan tetap mempromosikan kedai (jika makanan nya menarik, cukup cita rasa, harga patut dan servis menarik) dan juga transit customer boleh juga memperkenalkan kepada rakan taulan lain jika kawannya berkunjung kesana dan makanan menarik, ada keistemewaan tertentu, harga menarik dll). Lokasi juga main peranan penting, jangan pulak dekat tepi tong sampah, longkang besar yang berbau atau dekat bengkel kereta yang berserabut.

Sayang, pagi tadi saya ke kedai makan kawan2, dudok dah lama, order tak ambil dan ............

Rasa malas pulak nak tolong kawan2 kalau macam ni.

No comments:

Post a Comment