Tuesday, June 23, 2009

Resam atau Kebetulan

Baru2 ni saya makan di sebuah kedai makan yang rasanya baru di buka di Bintulu. Lokasinya tidak begitu strategi sebab jalan masuk agak sibuk dan mengelirukan. Kebetulan pulak ada kedai tayar yang turut menyediakan servis membasuh kereta. Jadi tempias air semburan kereta turut masuk ke dalam kedai terutama bila angin bertiup kuat , di tambah dengan tekanan air dari muncung alat membasuh tu.

Tapi itu bukan topik utama, topik utama ialah kenapa saya dapati kebanyakkan kedai makan melayu selalunya kaunter bayaran jauh ke belakang. Jika di bandingkan dengan restauran mamak, kaunternya selalunya di depan walaupun ada tempat membakar roti canai kat situ. Satu lagi, kedai melayu ni jarang nampak ada mesin daftar wang masuk / keluar (cash register). Yang ada selalunya resit menu yang kita makan dan apabila di bayar, kertas tu di simpan.

Kalau kedai makan cina pula, saya perhatikan, kaunter bayaran samada di bahagian tengah atau di depan. Satu lagi, kedai mamak selalunya ada bekas plastik gula-gula, jadi kalau tak ada atau tak cukup duit siling, gula-gula tu jadi pengganti. Sebenarnya gula-gula sebagai gantian duit siling boleh mendatangkan keuntungan lebih pada empunya kedai sebab harganya lebih murah dari nilai duit siling yang diganti terutama apabila di beli secara pukal. Pandaikan mamak-mamak tu!

Kedai makan melayu pulak, jarang yang jual rokok... kedai mamak...kadang-kadang tapi kedai cina hampir 90 peratus. Bila jual rokok, tentunya ada juga lighter... untung lagi.

Tapi perasan tak, kedai melayu selalu nya promosi jamu-jamu atau minuman tenaga contohnya minuman tongkat ali, macam-macam poster dia tampal kat dinding, kedai cina sibuk dengan poster bir dan kedai mamak ada lah ayat-ayat suci seperti doa sebelum makan dan lain-lain. Satu lagi, kedai mamak selalunya ada tabung kutip derma... derma surau le...derma anak yatim dan lain-lain.

Tapi yang pasti kedai mamak dan kedai melayu ada teh tarik, kedai cina tak ada. Selalu saya perhatikan juga, kedai cina ni tisu samada tak ada atau kita kena minta... kedai melayu..tisu diberikan atau dibalut bersama sudu dan garfu atau kena jugak minta. Perasan tak , dalam 10 kedai cina... lebih 50% mesti kat lot tepi, kedai melayu atau mamak ...jarang-jarang kecualilah kalau kat tempat yang majoriti melayu macam kat Terengganu atau Kelantan. Kenapa? sebab lot tepi tu lebih mahal harga nya malahan kalau di sewa... nilai sewaannya tinggi.

Ok, lain kali kalau masuk kedai makan , cuba perhatikan kawasan tandas... saya malas nak cerita... tandas kedai melayu atau tandas kedai mamak.....


ps

Kalau nak makan, jangan jenguk ke dapur atau ke tandas... makan dulu..takut hilang selera nak makan.

No comments:

Post a Comment