Thursday, April 30, 2015

LIFE LONG EDUCATION.....

Ewah...tajuk orang putih pulak....

Aku dulu bukan ada kelulusan sangat pun, cuma diploma. Kalu sekarang, sesetangah orang kata diploma tu dah macam tak laku sebab dah banyak sangat graduan dan jugak banyak sangat kursus-kursus entah apa-apa. Banyak kolej swasta pun keluarkan diploma. Diploma Kemahiran seperti SKM dan lain-lain tetap laku...setidak-tidak nya pada aku. Mereka ini lebih praktikal....berkemahiran dalam bidang masing-masing.

Pembelajaran mencari ilmu ni adalah seumur hidup...hari-hari kita belajar sesuatu yang baru...samada sedar atau tidak. Tetapi pendidikan formal itu yang selalunya menjadi pilihan dan idaman semua pihak samada si empunya badan atau para majikan.

Abih kenapa aku bercerita pasal benda-benda begini???  Tiga minggu sudah, aku bersembang dengan classmate aku bernama Mark...bila dia tanya aku kenapa belajar lagi...aku jawab dulu aku ada 2 Assistants...satu graduate dari USA, master holder........, dan seorang lagi dari Universiti Tempatan tetapi mempunyai ijazah. Aku hanya diploma...The Master holder dari USA tu pernah mempelekehkan aku (di belakang jer), kata apa punya bos, ada diploma saja tapi nak tunjuk "terror".

Aku rasa itu satu ledakan motivasi tahap tertinggi....maka dengan itu, aku yang bernama aku ini pun menaruh harapan untuk sambung belajar...dengan itu, aku sambung buat Ijazah, aku buat post graduate course dengan satu institut dari UK (kompeni sponsor) dan kemudian buat Master....Wife aku pun teruja...anak-anak bujang aku pun tercabar apabila ayah nya dah ada Master dengan CGPA 3.5. (kurang banyak berbanding dengan menteri GST tu).

So, adakah aku akan buat PhD....cukup...cukup sudah...aku nak nak pencen pun.

And my friend Mark said " I only have a A level qualification"....good for you Mark...let move forward.....

No comments:

Post a Comment