Monday, April 27, 2015

TOLONG LAH AKU .... BAGI PENJELASAN SIKIT PASAI GST NIE..

Dah dua kali aku hadirkan diri aku ke taklimat tentang GST.. Aku jugak dapat GST Compliance Handbook...tapi masih tak faham beb mekanisma GST nie....maka aku tak heran lah kalu aku susah nak faham sebab Menteri Maslan pun ada cakap yang Tun Mahathir pun tak berapa jelas tentang GST. Kalu Tun M tak faham, aku apa tah lagi. Lain lah kalu Menteri yang graduate dari UKM dengan CGPA yang tinggi. Aku dulu CGPA rendah, pernah repeat paper lagi. Di sebabkan tak berapa faham, aku turunkan apa yang aku baca;
"GST is a broad based consumption tax that will replace the existing sales tax and servive tax. GST is a multi-stage tax charged at each stage of supply chain. It is therefore also known as a value-added tax. GST charged by suppliers to a Taxable Person is known as input tax and is allowed to be claimed by the Taxable Person as an ITC (subject to some restriction). These ITCs are offset against GST charged on supplies to customers or consumers (i.e output tax) and the balance is remitted to RMCD. However, if the output tax payable is less than the input tax claimable, the net input tax will be refunded to the taxpayer."

Di sini ada Input dan Output...lebih kena mengena dengan pembekal dan peniaga terutama yang berniaga. Ada yang boleh claim balik in-put tax nya dan juga kos cukai yang di bawa di salurkan kepada pengguna atau pembeli. Pembeli lah yang sebenar membayar tak tiada apa yang boleh di tuntut semula. Itu yang aku paham...

Yang aku tak faham...ada yang kata harga sesetengah barang akan turun dengan terlaksananya GST. Tapi di sebabkan tukaran mata wang kita yang teruk, penurunan ini tak di rasakan. Betui ke???

Yang yang jelas, tiada sapa yang boleh bagi tahu aku yang dia ada beli barang yang murah berbanding dulu...bukan semua tapi sesetengah barang itu di katakan murah...Ada sesiapa boleh tolong bagi tahu????
Yang aku tahu, ada sesetengah syarikat dan pengeluar kereta menurunkan harga kereta masing-masing antara 1 hingga 3 peratus. Kita bukan beli kereta sebulan sekali atau setahun sekali...turun pun bukan tentu kita beli...Insuran kena GST tak? Spare Part kena GST tak?

Sebelum GST dulu pun, ada pengeluar kereta, atas sebab-sebab nak bersaing sanggup bagi "Cash Rebate" sampai RM5000. Ada free gift lagi. Bila member aku beli kereta Ford Fiesta Sport dulu, harga kereta di tolak sebanyak RM4000 dari cash rebate yang di berikan tu. Disamping tu Ford jugak bagi free Tinted Film yang baik dan berkualiti berga dekat RM600 untuk sebiji kereta dan jugak tambahan assessori kamera untuk mengundur. Dah tu, di bagi nya jugak free service selama 6 kali atau 60,000 km. Service kos nie termasuk "cost labor dan materials'. Kita cuma perlu buat appointment dan bawa kereta saja. kalu nak kira cash rebate, cermin gelap, kamera mengundur dan free service nie, rasa nya nilai tak kurang dari RM8000. Tu dah kira ok ler...tapi bukan aku atau member aku beli kereta kerap pun. Kalau harga kereta turun RM10,000 esok, aku tak beli pun.

Jadi, sila berikan harga harga barang yang dah turun selepas GST dan ketiadaan SST nie....tolong lah!!!

No comments:

Post a Comment