Wednesday, April 29, 2015

LHDN DAN SIKAP ORANG KITA....

Setiap tahun, sebelum 30hb April, dah menjadi kewajipan kita sebagai "pemakan gaji" untuk melunaskan tanggongjawab untuk menyerahkan penyata pendapatan. Tahun ini tiada beza nya. Sekarang semua secara on-line, ada digital certificate pulak.

Dan sudah menjadi kebiasaan kita-kita ini (termasuk aku) buat kerja last minit. Itu kan indah buat kita!!!

Dan bila masuk ke sistem LHDN, hari ini, 29hb April 2015, mula lah keluar notis kata digital certificate dah tamat tempoh. Bila cuba log-in untuk dapat digital certificate baru atau bahasa mudah nak "renew', sistem pulak mengalami masalah teknikal. Maka terbantutlah niat suci untuk menyelesaikan tanggongjawab menghantar penyata pendapatan dan cukai bagi 2014. Nie kena tunggu malam lah pulak. Harap-harap sistem tak down. Esok tentu lagi susah.

Jadi, berdasarkan pengalaman dulu;
1) Kenapa kita-kita ini (termasuk aku) masih nak buat kerja last minit. Mungkin kah jika LHDN bagi diskaun atau rebat lebih bagi yang selesaikan awal akan menyebabkan hal sebegini tak berlaku??
2) Kenapa LHDN yang tahu akan berlakunya kesesakkan "lalu-lintas" pada sistem LHDN pada saat-saat akhir tidak berdaya atau berupaya atau berusaha berbuat sesuatu???

Tak selesai lah jugak lagu nie...lambat hantar kena penalti beb!!!

No comments:

Post a Comment