Tuesday, April 28, 2015

MAS : PENGURANGAN KAKITANGAN

MAS adalah ikon penerbangan Malaysia. Air Asia jugak merupakan tonggak industri penerbangan Malaysia dalam segmen penerbangan harga murah atau "Low Cost Carrier". MAS adalah "full service carrier". Mana mungkin MAS nak bersaing dengan Air Asia dalam segmen berbeza tetapi melalui perang harga yang hebat. MAS bakal tersungkur jika harga di kurangkan tetapi service tetap penuh. Atau jika servis dalam penerbangan di kurangkan seperti kualiti makanan yang di sediakan, maka ianya akan menjejaskan kualiti perkhidmatan MAS secara keseluruhan. Servis sepatutnya "value for money".

MAS, berjuang dengan kos kakitangan yang tinggi, kos operasi yang tinggi, laluan yang merugikan dan persaingan hebat dari "LCC" seperti Air Asia dan terbaru Malindo.

Khazanah menyuntik 6 billion untuk memberikan nafas baru kepada MAS. The Wall Street Journal pada 29hb Aug 2014 " Khazanah said it would spend up to 6 billion ringgit or around $2 billion to revive the airline, including 1.4 billion to take the carrier private by year-end (2014), 1.6 billion ringgit for layoffs and other restructuring costs and 3 billion ringgit to retire debt and provide capital". Besar tu!!

MAS di jangka akan mengurangkan 30% kakitangan nya atau sekitar 6000 tenaga kerja. Ini kerana MAS di katakan mempunyai nisbah 183 kakitangan setiap pesawat manakala Singapore Airline pada nisbah 138 dan Cathay Pacific pada nisbah 125.

Dalam banyak-banyka organisasi atau syarikat,  selalunya langkah pemulihan yang kerap di ambil ialah melupuskan harta atau aset pendam (idle asset) yang melibatkan penjualan aset tertentu yang boleh memberikan pulangan segera. Langkah lain yang kerap di ambil ialah pengurangan kos operasi termasuklah pengurangan kakitangan. Itu lah yang MAS dan Khazanah akan lakukan.

Apakah langkah-langkah lain yang boleh di ambil? Industri penerbangan adalah satu industri yang mencabar dan berisiko tinggi. MAS sudah hampir nazak malah sebelum trajedi MH370 dan MH17. Kehilangan dan trajedi misteri kedua-dua pesawat itu menambahkan nazak MAS.

Industri Penerbangan menghadapi ancaman atau "threat" dari pelbagai sudut. Yang nyata ialah kos operasi seperti harga minyak (hampir 20 - 30% keseluruhan kos), suasana politik dunia yang tidak menentu (perang dan kegiataan militan), cuaca dan bencana serta persaingan dalam industri yang semakin menyempit kerana penyertaan baru dari kalangan LCC.

Jadi langkah yang MAS dan Khazanah akan ambil ialah pengurangan 6000 kakitangan. Kemana kah arah tujuan mereka-mereka ini nanti? Lihat di KLIA, pekerja bahagian bagasi adalah rata-ratanya pekerja asing. Banyak aktiviti kerja sebegini di "outsource" dan syarikat-syarikat kontrek berminat mengambil pekerja asing.

Adakah langkah pengurangan ini melibatkan "Last In First Out" atau MAS membuat tawaran kepada sesiapa yang secara sukarela akan berenti...samada secara VSS atau pun bersara awal tanpa faedah lain? Apakah yang mampu di lakukan oleh kesatuan sekerja? Malah, ada yang mengatakan bahawa kesatuan sekerja yang terlalu aggresif dan sering menidakkan pelan pengurusan adalah antara penyebab MAS "slow-death".

Sering kita dengar tentang "Over-staff, optimum staff, sufficient staff, under staff" dan sebagai nya. Ini semua melibatkan perancangan...."put politic aside, internal cable and network stay out".

Kalu "over-staff", tak boleh lah kita adakah ruang atau peluang baru untuk menggunakan yang "over" itu kepada sesuatu yang bakal memberikan pulangan kepada MAS walaupun kecil asal jangan rugi. Mungkin mereka-mereka dalam kategori "over" ini dikekalkan tetapi mengambil alih kerja-kerja perkhidmatan sokongan dengan kadar bayaran secara kontrak.  "Optimum staff" adalah apabila kita mempunyai tenaga kerja yang mencukupi semasa masa puncak dan semasa masa lenggang...ini bermakna penyusunan dan pengagihan kerja perlu di rancang dengan betul. "sufficient staff" bermakna kita mempunyai jumlah kakitangan yang cukup-cukup sahaja, dan jika berlaku sesuatu atau permintaan luar jangka, kita bakal ternganga. "Under staff" adalah sesuatu yang berisiko. Tetapi jika Optimum dan Under staff ini di manipulasikan dengan productivity dan efficiency, maka kesan nya tidak begitu ketara dan mengancam.

Dan, MAS, budaya mengurangkan kakitangan dikalangan GLC adalah sesuatu yang baru dan jarang berlaku. Adakah kah MAS bersedia untuk itu? Adakah Khazanah bersedia untuk itu? Adakah akan ada pengaruh luar termasuklah pengaruh politik atau masuk mencelah.

Kita tengok dan lihat....

No comments:

Post a Comment