Tuesday, April 28, 2015

Berniaga?

Malas jugak nak layan kalau ada orang yang memang susah nak bekerja dengan orang lain tapi lebih suka jadi Bos...boleh mengarah ke sana dan ke sini.
Cara hidup mesti ada kelas. Yang tu buat aku susah hati..

Ada saudara aku nie, dari dulu memang minat berniaga...pernah jual nasi ayam, jual burger, bisnes cyber cafe, bisnes jual ayam dan telor ayam kampung. Tapi semua tu sekejap jer...semua nya tak tahan lama.

Kemudian, bekerja dalam dunia seni...macam buat skrip drama. Ada lah 3 ke 4 drama yang dia buat menjadi...meletup jugak rating tu.. masalah nya dia buat skrip sebagai kerja tetap...mana ada penerbit yang terima skrip drama dari "freelance script writer" setiap kali skrip tu di sediakan. Lain lah kalu dah jadi "in-house script writer" yang makan gaji bulan. Lama-lama skrip kurang di terima. Dulu waktu skrip dan drama dapat sambutan, hebat!!!

Sekarang nie dah susah. Tapi dari dulu pun tak lah senang sangat...nak masuk rumah sewa, aku jugak yang settlekan. Bayaran ansuran kereta, dah banyak kali aku settlekan. Bayar balik setakat nie tak pernah lagi.

Sekarang nak buat bisness penerbitan novel. Nak sewa pejabat ...minta dengan aku. Kemudian, katanya dah nak publish novel, tak ada modal...nak minta dengan aku...Serik dah, aku pun ada tanggongan dan kewajipan...sikit2 boleh, kalu dah beribu sini, beribu sana, hancur lah aku nie..hutang aku pun banyak, anak-anak 3 orang masih kat Universiti...bukan sikit duit tu!!

So, kalu nak berniaga, cari modal dulu, sikit-sikit...pelan-pelan tambah modal. Bila dah rasa stabil, pinjaman ada banyak kat luar sana....usaha sendiri lah pulak... jangan dok angan-angan saja lebih..



No comments:

Post a Comment