Saturday, April 25, 2015

EPF : APA KECOH-KECOH NIE.

Aku bekerja swasta...aku jugak pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja....Ingat tu..Kumpulan Wang Simpanan Pekerja...Maka itu wang yang di kumpul dan di simpan oleh pekerja melalui caruman pekerja setiap bulan (potong gaji) dan juga caruman sumbangan Majikan. Ini keperluan dalam undang-undang di bawah akta KWSP...potongan ini boleh dikatakan "paksa Rela" tetapi ianya sebenar nya baik untuk amalan menabong. KWSP atau EPF ini adalah satu skim yang baik untuk masa depan selepas bersara dan bukan nya wang yang di simpan untuk masa-masa menunggu kematian.
Persoalan nya ialah kenapa keoch sangat pasai nak keluar sepenuhnya pada umur 60 tahun.? Sapa pulak yang pandai-pandai bagi cadangan?

Maka EPF buat kaji selidik untuk mendapatkan pandangan pencarum....bermula 21hb April 2015, selama 2 minggu. Tak sampai 3 hari, PM buat keputusan bahawa had umur keluar EPF ialah kekal 55 tahun.
Maka soal selidik dan kajian itu sudah tidak bermakna sebab keputusan telah di buat? Mana nak letak muka wahai pencadang dan ahli lembaga Pengarah EPF? Adakah mereka-mereka ini yang memulakan segala cadangan dan kekecohan ini?

Aku pun tak tahu....Tapi Sakit Tuh Di Sini...!!!

No comments:

Post a Comment