Thursday, April 30, 2015

PRK ROMPIN DAN PRK PERMATANG PAUH

Saperti lazim nya, jika berlaku PRK, memang meriah kat TV. Semua berita perdana jam 8 malam akan berbicara tentang PRK tu...dan dah tentu banyak isu-isu dan sessi perjelasan di pihak parti yang memerintah. Itu aku tak kisah sangat.....dah biasa.

Di Rompin, PRK kali ini adalah bagi mencari calun MP bagi menggantikan Arwah JJ (satu nama yang terkenal di Rompin). Beliau kemalangan helikopter yang di naiki di Semenyih pada 4 April, ketika berangkat pulang dari kenduri bos nya di Pekan, Pahang. Apa yang menarik tentang PRK ini?

Di Rompin, jika BN atau UMNO menang, ianya membawa erti bahawa ada kesinabungan dan keperluan masyarakat Rompin dengan BN dan UMNO. Tapi banyak perkara yang berlaku samada di belakang tabir atau secara terang-terangan. Apa isu-isu yang bakal di bangkitkan.? Isu GST sudah tentu menjadi agenda wajib. Tak tahu pulak Dato' Maslan akan turun buat penerangan tentang GST. Ada jugak berita tentang bilik gerakan parti di serang dan berlaku nya pada waktu awal pagi....bersungguh dia orang nie. Dan pengundian 5hb Mei 2015 ini akan menjadi hari cuti pada negeri Pahang...seluruh Pahang bukan nya daerah Pahang. Semalam terdengar berita tentang anak-anak muda FELDA memohon untuk menjadi ahli PAS...dengar cerita ramai jugak tu. Dan seperti biasa banyak lah janji, banyak lah acara dan majlis pecah tanah dan banyak lah perasmian dan pengumuman bantuan dan peruntukkan baru...semua nya main angka juta-juta. Ada 52744 pengundi layak di kawasan Parlimen Rompin. Kalau BN menang, GST bukan isu besar lagi...setidak-tidak nya di Rompin.

Berbeza dengan Permatang Pauh....PRK Permatang Pauh ialah menjurus kepada kelangsungan keluarga DSAI di situ. Ia jugak menjadi penentu aras Pakatan Rakyat. Apa-apa pun, isu GST tetap menjadi perkara hangat. PRK Permatang Pauh ialah pada 7hb Mei 2015. Pakatan Rakyat dikatakan mempunyai masalah kerana ada isu kelemahan dalam pakatan kerana parti yang berpecah dan tidak sehaluan dalam isu isu tertentu seperti HUDUD yang di bawa PAS serta kecaman yang di buat oleh LGE terhadap Haji Hadi.

Kalau lah BN menang, seperti Rompin, isu GST bukan menjadi hal besar. Isu GST mungkin telah diperjelaskan sejelas-jelasnya. Tapi kemenangan itu bukan hanya percaya dan setuju nya pengundi dengan GST tetapi mungkin faktor lain yang mengalah isu-isu berkaitan GST. Pemuda PAS jugak dikatakan memboikot PRK Permatang Pauh. Yang menarik nya ada kabar-kabar yang mengatakan Ahmad Maslan, Pakar GST itu di larang bercakap mengenai GST...ini dinafikan oleh Maslan.

Apa yang menarik, Bekas Presiden MCA berkata kritikan bekas PM, Tun M, di ibaratkan sebagai ceramah percuma untuk menarik pengundi menyokong Pakatan Rakyat. Ia boleh merosakkan kredibiliti PM dan Barisan Nasional.

Ada jugak yang mengatakan bahawa, PRK Permatang Pauh adalah medan uji kaji menilai tahap populariti Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah....kalau Wan Azizah kalah, ia menjadi kelebihan kepada seseorang dan jika majoriti kurang pun, ianya menjadi peluru dan senjata yang boleh mempertikaikan populariti Wan Azizah. Di Permatang Pauh ada sekitar 71,820 pengundi. Mereka bukan saja menjadi penentu wakil mereka di Parlimen, tetapi penentu kepada legasi dan masa depan parti-parti yang bertanding.

Aku pengundi di Rompin tapi rasanya tak akan keluar atau balik ke sana untuk mengundi. Aku kenal dengan calun BN tu...rasanya tak berbaloi drive berjam-jam untuk mengundi...biarlah yang lain saja menentukan nasib para calun....






No comments:

Post a Comment