Monday, October 05, 2009

Yang Baru dan Yang Lama

Dalam kehidupan harian, kita tak akan dapat lari dengan perkara-perkara yang melibatkan isu-isu lama dan baru. Ini termasuk jugak cara pemikiran kita, ada yang sentiasa mengikuti perubahan, ada juga yang masih mepertahankan nilai-nilai dan budaya lama dan ada yang terus menidakkan sebarang perubahan yang perlu dalam melaksanakan sesuatu. "Resistance against changes" bukan lagi perkara baru. Mereka yang enggan atau berdolak dalih dalam mencuba kaedah atau cara baru selalunya terdiri dari golongan mereka yang merasakan cara, resam atau diri mereka terancam dengan perubahan, tidak kurang jugak mereka-mereka ini takut mencuba atas sebab tidak berani mengambil risiko, apatah lagi apabila mereka dalam kedudukkan yang kukuh.

Dalam kehidupan harian terutama dalam menjalani tugasan, kita (saya juga) berdepan dengan mereka-mereka yang masih lagi mempertahankan "the old scholl of thought" dan kadang-kadang mencetuskan perbalahan. Dalam dunia dimana, teknologi sentiasa berubah, kaedah pembuatan keputusan jugak menjadi lebih canggih dan cepat. Kegagalan dalam memanafaatkan teknologi akan membuatkan kita ketinggalan. Malahan dalam industri pembuatan tradisional seperti inductri batik juga, teknologi telah merubah banyak proses yang dulunya mengambil masa yang lama.. teknologi sebenarnya membantu untuk mempercepatkan proses pembuatan serta menjadi "management tools" dalam membuat keputusan.

Malang, agak malang dimana, terdapat "bosses" yang masih kekal ditakuk lama, gagal mengikuti arus perubahan dan akibatnya kita akan ketinggalan atau mencetuskan perbalahan mengenai isu yang remeh.

Banyak yang hendak saya perkatakan, tetapi masa kadang-kala membataskan segalanya.

No comments:

Post a Comment