Tuesday, October 27, 2009

POLITIK OH POLITIK

POLITIK OH POLITIK

Hujung hujung tahun ni banyak lah parti parti politik buat mesyuarat tahunan, dari UMNO, MIC hinggalah ke Gerakan. Yang syoknya ada jugak yang sibuk nak buat perhimpunan agung luarbiasa atau EGM.

Dan dah jadi kebiasaan, bila ada mesyuarat dengan pemilihan, bunga-bunga perpecahan atau “ak berlaga angin” akan muncul. Semuanya kerana si pemimpin nak terus jadi pemimpin dan si akar umbilah yang jadi penentu... maka dengan itu saya pun isytiharkan bermulanya politik wang. Politik wang ni timbul sebab betapa mudah dan senangnya undi dibeli dengan wang... bukan setakat belanja teh tarik dan roti canai, tapi lebih lagi.

Politik wang ni takan habis selagi pemilihan ini dibuat secara kuota atau menetapkan siapa yang boleh di pilih dan memilih. Kalau ramai yang boleh dipilih dan ramai yang boleh meemilih, orang yang nak dipilih pun tak sanggup nak keluar belanja banyak kecuali lah dia benar-benar kaya dan galak sangat nak jadi pemimpin atau dia memang kaki songlap, kaki rasuah dan sanggup bersekongkol dengan mafia atau gangster.

Ramai pemimpin merasakan bahawa mereka hanya dapat “berjasa atau menabur bakti” apabila berada dalam kelompok kepimpinan di atas... lupakah mereka budi dan jasa boleh di taburkan dimana saja dengan modal yang minima. Bercakap, berpidato atau cuba menebalkan muka untuk membantu para akar umbi, tanpa jawatan tinggi pun boleh asalkan tidak mengharapkan sebarang balasan. Masalahnya, akar umbi telah lama diracuni dengan wang ringgit, jadi nak dibajakan dengan budi dan bakti saja tak cukup. Silap-silap kita digambarkan dalam video macam pelakun video lucah!. Jadi video klip paling banyak hits dalam YouTube!

MCA dah kucar kacir, berebut nama dan sokongan. Katanya dah pulih tapi rasanya macam kat luar saja. Tak nampak ikhlas. PPP tak payah nak cakap...lah masing-masing boleh buat mesyuarat dan pemilihan... ada gang masing-masing. Kalau dah gitu buat lah parti baru... namakan PPPP. Kalau PPP jadi Parti Paling Progresif, PPPP jadi Parti Paling Pandai Progresif! MIC tak payah cakap, sapa berani lawan Mr Samy Velu!

Yang paling terbaru ialah PAS... nak juga buat EGM. Apahal pulak... konon nak singkirkan pemimpin yang terlalu liberal, yang menolak “kerajaan perpaduan”. Mana ada “kerajaan perpaduan”, kerajaan bermadu adalah... Kalau PAS kawin dengan UMNO, maka bermadulah dengan PKR atau DAP. Silap-silap macam cerita P. Ramlee...madu tiga.....”mesti pandai temberang, mesti pandai pembohong”. Jangan jadi macam Kasim Selamat dalam cerita Ibu MertuaKu sudah.... buta!

Bila agaknya politik dan permainan politik akan tamat tanpa pergolakkan dalaman serta politik wang. PRU 12 rasanya dah lama habis tapi politik PR dan BN macam tak habis-habis... sedar-sedar dah PRU 13, habuk pun tak ada untuk rakyat.

PS
POLITIK singkatan untuk,
Pandai Orang, Lu Ikut, Tara Ikut, Kaput!


No comments:

Post a Comment