Friday, October 09, 2009

Pemanasan Global

Isu pemanasan global bukan lagi isu baru malahan perubahan pada keadaan alam serta cuaca telah lama berlaku. Pihak Barat terutama negara-negara perindustriaon kini sibuk memperjuangkan hal-hal alam sekitar dan sering mempersalahkan serta cuba menekan negara membangun untuk berbuat sesuatu. Selalunya ianya lebih kepada penekanan pihak Barat demi kepentingan dunia, kata mereka, sedangkan ianya lebih kepada kepentingan mereka sendiri. Sebagai negara perindustrian dan negara maju, merekalah yang mula merosakkan dunia demi kuasa ekonomi dan sekarang tekanan kepada negara maju serta kurang maju, melibatkan kesusahan dalam memperjuangkan ekonomi dan pembangunan di negara yang masih membangu atau mundur.

Di nyatakan di bawah ini petikan artikel dari National Geographic keluaran June 2007, yang antara lain mengupas kesedaran tentang pemanasan global serta apa yang sebenarnya di rasai atau pendapat individu tertentu;

a) Dari Randi S. Martinsen - Laramie, Wyoming.
The Big Thaw
Global climate is changing as it always has; species will go extinct as they always have; other species will prosper. Yes, we may be influencing change, but we have not created change. While I think it is important to determine and monitor what changes we may be influencing, please reminds your readers that changes is natural and earth will continue to change no matter we may or may not do. We must accept this and figure out how to best adapt - not control it.

As Cherles Darwin said " it is not the strongest of species that survive, nor the most intelligent, but the one most adaptable to change".

Antara lain, pendapat ini menyuarakan bahawa sudah menjadi resam dunia akan berubah samada disebabkan oleh perbuatan kita manusia ataupun tidak. Itu adalah kehendak semula jadi. Apa yang perlu ialah menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku seperti mana kata Charles Darwin " Bukanlah spesis yang kuat akan kekal berjuang ataupun yang paling bijak tetapi sebenarnya yang kekal ialah yang paling pandai menyesuaikan diri dengan perubahan". Manusia mungkin menpengaruhi perubahan tetapi sebnarnya manusia tidak mencipta perubahan terbabit.

b) Tim Carter - Stoughton, Wisconsin.
Global warming is as dynamic as many other earthly processes. To deny that the Earth is warming is ignorance; to believe it's man-made is foolish. We must remember that we are still coming out of an ice age, a mere 11500 years past - a gnat on an elephant hindquarter given the billions of years that the Earth has evolved. I recently had the opportunity to visit the Hubbard Glacier in Alaska. The Park Ranger stated that it is growing. Why is this, and how does its growth rate compare with the others receding.

Petikan ini antara lain menyatakan perubahan dan pemanasan global dunia adalah dinamik sepertimana proses-proses lain di dunia ini. Menidakkan pemanasan global adalah satu penyataan yang tidak wajar tetapi menyatakan bahawa ianya akibat perbuatan manusia adalah bodoh. Kita harus sedar bahawa kita baru sahaja 11500 tahun keluar dari Zaman Ais. Evolusi dunia sebenar telah berlaku berbilion tahun dahulu, dan perubahan tentunya berlaku.

ps:

LU FIKIR LAH SENDIRI!!!

No comments:

Post a Comment