Tuesday, February 03, 2009

Katak .... Lompat Parti


Semalam, ada saya download article dari Siasah mengenai kes perletakkan jawatan Adun merangkap exco kerajaan negeri di Perak. Bukan niat saya nak membangkitkan hal-hal politik cuma nak bangkitkan persoalan ini;


1) Pengundi mengundi dan memenangkan Parti atau

2) Pengundi mengundi dan memenangkan calun yang bertanding atas kapasiti individu yang bertanding itu tanpa mengira Parti yang di wakili.


jadi,


jika calun itu di pilih pengundi kerana Parti yang diwakili nya , maka , apabila dia melompat Parti atau berhenti atau apa-apa yang bertentangan dengan hasrat pengundi, maka dia sudah tidak lagi mewakili Parti yang di undi dan hak pengundi untuk memilih dan mengundi telah di kianati, di ceroboh atau di perlekehkan .... TETAPI jika


calun itu menang atau kapasitinya secara individu, tanpa mengira Parti yang di wakilinya, kerana kewibawaan nya, kerana ketokohan nya atau kerana sifat diri dan kepimpinan yang di yakini, maka jika dia melompat Parti atau bersendiri menjadi wakil Bebas, maka hak pengundi masih terjaga kerana mungkin dengan cara ini , calun yang menang itu lebih berkesan dari segi tindak tanduk dan gaya kepimpinan nya terhadap kebajikan dan hasrat pengundi.


TAPI,

calun itu pula di pilih dan di calunkan oleh PARTI kecuali jika dia dari asalnya calun BEBAS dan juga siapa pula nak mengesahkan bahawa calun itu di pilih dan dimenangkan kerana PARTI atau sifat peribadinya.


Penyelesaiannya afdal ialah, letak jawatan dari jawatan ADUN atau Exco atau MP dan bertanding semula untuk mendapatkan mandat baru dari pengundi. itu baru gentleman ... boleh lah berdiri megah dan bersuara lantang.


No comments:

Post a Comment