Friday, January 29, 2010

Income Tax @ Cukai Pendapatan

Kita kerja makan gaji, cukup bulan dapat gaji dan berbelanja seadanya. Tapi bila bab bayar cukai pendapatan, itu yang merimaskan. Orang cakap, itu tanggongjawab kita. Ok, tak kisah...tiap-tiap bulan memang gaji di potong untuk potongan gaji berjadual. Tapi, selalunya tak cukup, mesti ada lagi yang nak kena di bayar..

Semalam dapat surat dari Lembaga Hasil Dalam Negeri. Dah diagak, memang nak tuntut bayar cukai..cuma ingatkan sikit tapi kena lebih RM5900. Ni termasul interest atas tunggakan. Yang bestnya, itu untuk tahun taksiran 2005. Kena bayar dalam masa 30 hari dan jika gagal, penalti bertambah lagi. Nak buat rayuan boleh tapi kena buat bayaran penuh dulu.

Dulu, bila isteri saya pergi check, katanya LHDN terhutang kepada saya lebih RM30,000 (Ringgit: Tiga Puluh Ribu). Ni dah jadi cerita lain pulak.

Kita sebagai rakyat Malaysia, memang kena bayar cukai. Tanggongjawab tapi bila terdengar cerita Audit Negara kata yang banyak sangat perbelanjaan dan pembelian yang dibuat oleh jabatan kerajaan, ini yang jadi frust. Golongan seperti saya ini hanya menerima manafaat dari segi kemudahan awam saja, bantuan dan biasiswa untuk anak-anak, jangan harap. Nasib baik sekarang buku teks percuma. Pelepasan individu pulak kurang. Kalu pendapatan macam aku ni, golongan pertengahan, sepatutnya tambahlah sikit pelepasan tu.

Aku ingat, tunggakan tu, nak bayar secara ansuran saja dulu. Yang tertunggak tu, kalu kena penalti atas baki, nasib le.. Sekarang, bebanan dan tanggongjawab kewangan tengah berat... anak-anak semua tengah belajar peringkat menengah dan kolej. Banyak nak pakai duit.

kalu boleh, mana-mana pegawai atau jabatan kerajaan yang menyalahgunakan kuasa berbelanja secara tidak berhemah atau ada unsur-unsur penyelewengan, biar mereka bayar balik kepada kerajaan. Takat ni, belum ada lagi tindakan yang saya dengar...

No comments:

Post a Comment