Wednesday, January 06, 2010

Salah, Tak Salah atau Serba Salah

Biasa kan bila ada sesuatu yang menarik, ada saja yang tertarik... macam lalat hurung taik. Ada saja peluang, ramai yang cuba nak rembat...cuma peluang itu diibaratkan macam lubang... "ada lubang tak?", yang sebenarnya bermaksud ada peluang tak? , atau ada chance tak? atau ada "kantau" tak? Maknanya istilah lubang tu macam ruang untuk senang, sedap dan tentunya boleh buat duit.

Hari ni saya ada terima 1 pekerja perempuan baru...isteri staff sini jugak. Gaji harian jer, bagi peluang famili dapat duit lebih, disamping berupaya "retain" staff ni. Bukan senang nak cari staff bila dalam hutan walaupun pernah jadi kes, bila suami berhenti, isterinya turut sama resigned. 2 dalam satu. Dah ada 2 kes.

Tapi, petang ni, tup..tup ada 2 lagi permohonan. Nak pakai satu...tak ambik, masing-masing buat muka...permohonan pulak melalui saudara mara yang kerja kat sini... sebab tu mereka tahu dimana ada "lubang"... kekosongan kerja!!

Mula lah ada yang kata pilih kasih.. dan macam-macam sedangkan budak yang saya ambik tadi pagi dah 3 kali buat permohonan dalam masa satu tahun...bersungguh lah kiranya..samada si isteri atau pun si suami!!

Salah ke saya ni...atau tak salah? Yang pasti saya telah jadi SERBA SALAH

No comments:

Post a Comment