Saturday, May 02, 2009

Suasana Lama Dalam Cuaca Baru.

Biasanya apabila seseorang itu mendapat tugas atau jawatan baru yang ada kuasa, tentu banyak benda baru yang nak di buat. Tetapi, masyarakat kita ni, selalunya hangat-hangat tahi ayam. Mula-mula semuanya nak buat, semua benda baru nak diperkenalkan tapi akhirnya yang panas jadi sejuk. Jadi keadaan macam biasa dalam kekuasaan baru atau suasana lama dalam cuaca yang baru.

baru-baru ini, seperti mana 2.5 juta masyarakat pembayar cukai individu di Malaysia, saya pun mula buat e-filing tetapi rasa amat terkejut pula apabila setelah sekian banyak di potong setiap bulan melalui Potongan Cukai Berjadual, aku kena bayar lagi baki RM3515. Banyak betul....

Rasanya dalam ekonomi yang tak menentu serta rangsangan yang hanya mengayakan pihak tertentu, golongan pendapatan pertengahan macam aku ni masih begitu. Anak-anak tak dapat biasiswa, pinjaman pendidikan selalunya last priority sebab kononnya gaji dah besar, pendapatan isi rumah dah tinggi, jadi tak layak. Lupa ke...tanggongan kami tinggi, makan gaji, borang penyata pendapatan tentu tak dapat di tipu, orang bisnes...macam-macam boleh buat.

ps

Aku tetap dalam suasana lama walaupun dalam keadaan cuaca yang baru....lebih perit lagi pulak rasanya. Adakah dibaginya aku rebat untuk anak-anak RM1000 setahun seorang. belanja duit saku setahun pun dah dekat RM1000 kalu RM5/hari x 20 hari x 10 bulan....belum masuk lagi duit van sekolah, makan minum, pakaian dan duit tuisyen.

No comments:

Post a Comment