Wednesday, May 13, 2009

Bahasa Melayu

Bahasa Melayu – Pandai Cakap Tapi Tak Buat.

Hari ni biar aku cakap @ tulis bahasa rojak. Adunan bahasa rojak ini sebenarnya dah memang jadi lumrah rakyat Malaysia dari pelbagai bangsa. Ini lah satu Malaysia yang digembar gembur tu... habis slot iklan kat radio atau tv cerita pasai satu Malaysia.

Kenapa bahasa rojak? Bahasa rojak memang sah bahasa Melayu yang digunapakai oleh semua bangsa di Malaysia untuk berkomunikasi (ini bahasa celup, communication kalu dalam bahasa Inggeris). Sebabnya, ramai orang Cina atau India atau Iban atau Kadazan atau Bidayuh atau mamak atau pakistan atau apa-apa bangsa atau keturunan di Malaysia faham. Cuma nya mereka-mereka ini termasuk lah orang Melayu sendiri sebenarnya tak tahu tatabahsa atau nahu atau sebutan ayat bahasa Melayu standard untuk digunakan seharian.

Cuba bayangkan seorang berbangsa Cina bercakap dalam bahasa melayu dengan seorang berbangsa India seperti berikut “ Encik Samy, di manakah letaknya bangunan Sultan Abdul Samad”. Tentu pelik bukan dan mungkin susah nak berlaku. Yang nyata si Ah Chong akan bercakap dengan si Samy sebegini “ Alo Samy, itu Sultan Abdul Samad bangunan mana ..aaa?” Jadi , itu kan bahasa rojak tapi komunikasi berlaku. Ah Chong dapat bertanya dan kemungkinan besar Samy pun tahu apa soalannya walaupun mungkin Samy tak tahu jawapannya kerana kebetulan Samy sendiri tak pernah ke sana.

Jadi, apabila NGO dan pihak-pihak yang memperjuangkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sibuk dengan perjuangan mereka, lupakah mereka bahawa rata-rata Menteri, pegawai kanan dan cerdik pandai sering kali bercakap atau berucap dalam bahasa Inggeris walaupun majlis itu di buat di Malaysia dengan majoriti pendengar atau pesertanya orang melayu. Tegur lah bapak-bapak menteri ini atau biarlah saja Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Bahasa Inggeris ditutur oleh jutaan manusia di dunia.... ianya milik satu bangsa iaitu bangsa Inggeris tetapi sedarkah kita bahasa tiada negara Inggeris di dunia ini... yang adalah England atau di melayukan sebagai Tanah Inggeris seperti mana semenanjung Malaysia satu ketika dulu dikenali sebagai Tanah Melayu. Malaysia pula sebenarnya terdiri dari Semenanjung Malaysia , Sabah dan Sarawak.

Bangsa Inggeris dari Tanah Inggeris sekarang tidak dapat lagi mengakui bahawa bahasa Inggeris bahasa mereka kerana ianya tutur di gunakan di Afrika Selatan, Amerika dan banyak lagi negara di dunia sebagai bahasa ilmu , bahasa perdagangan dan bahasa teknologi sehinggakan kita di Malaysia turut meminjam bahasa Inggeris ini dan dimelayukan.

ps

Kita berbangga dengan bahasa kita, Bahasa Melayu sebagai bahasa tuturan yang difahami oleh kebanyakkan rakyat Malaysia (walaupun bahasa rojak) dan dinobatkan sebagai bahasa Kebangsaan. Tapi , kalau orang cerdik pandai, menteri-menteri malah orang dijalanan pun sering menyelitkan bahasa Inggeris dalam dalam melayu mereka, maka macamana kita nak pergi jauh.... sebagai bahasa ilmu pengetahuan, bahasa industri, bahasa perdagangan, bahasa teknologi dan medium untuk komunikasi. Jangan nak melatah dan anak bangsa kita yang rugi.

No comments:

Post a Comment