Wednesday, October 20, 2010

Tragedi dan Kemalangan



Banyak betul kes-kes kemalangan sekarang ni... dari bas ekspress hingga ke bot ekspress kat Ulu Tatau. Dan menjadi kebiasaan, mulut akan mula bercakap tentang siapa yang bersalah.

Kemudahan Membawa Barang Keperluan




Tongkang Balak Dan Gambaran Sekolah Yang Banjir di Tepian





Penumpang Bot dan Pengalaman Ketika Menaiki Bot di Jeti Tatau
Aku pernah naik bot ekspress dari Tatau ni, tak ada apa yang spesial kecuali pengalaman menaiki bot ni. Tiada yang ekspress sebab asal ada orang tahan kat-kat tepi sungai tu, bot ni akan menepi dan ambik penumpang. Istimewa juga sebab aku berpeluang melihat buaya bersadai di tepi sungai ketika menyusuri sungai menghala ke Tatau. Jugak terkenang ketika menaiki bot untuk ke Lana ketika musim hujan... terlihat rumah-rumah panjang dan sekolah ditepian sungai yang mengalami banjir.


Lebih teringat bila menjengok ke tandas bot ini , yang memang tidak selesa dan janggal jika nak membuat hajat besar, kalau kecik mungkin ok. Namun ada jugak pengunjungnya , mungkin kerna terpaksa.




Tandas "Best in the world" "The Red Devil


Selama beberapa kali menaiki bot ini, satu pandangan yang tidak pernah aku nampak ialah JAKET KESELAMATAN.Mungkin ada, mungkin tidak. Kalau ada mungkin tersembunyi atau jumlahnya pun tak cukup

Bot ni memang tak laju sangat, apabila menghampiri kawasan tepian sungai yang ada rumah panjang atau berselisih dengan perahu kecil, pemandu atau pengemudi bot ni akan memperlahankan bot ekspress ni.
Walau apa pun, bot ekpress ini memang amat berjasa pada semua orang...penghuni rumah panjang, guru-guru di pendalaman, pekerja kem-kem balak, pekerja-pekerja ladang, anak-anak sekolah pulang pada hujung minggu dan yang lebih penting menjadi pemberi khidmat untuk membawa barangan-barangan tertentu termasuklah gas memasak untuk yang memerlukan.
Setiap sesuatu ada baik dan buruknya , apabila ada bencana yang buruk saja yang dipandang. Fikirkan peranan dan jasa bot Ekspress ni. Aku dah merasai nya.





No comments:

Post a Comment