Monday, October 25, 2010

Project Warisan Merdeka - Tanah Kg Baru atau ....

Ini pendapat sempoi dari kawan setelah membaca beberapa artikel berkaitan.

a) Pewakilan UMNO Wilayah Persekutuan KL mengatakan bahawa dengan ujudnya projek Warisan Merdeka yg meliputi bangunan mega 100 tingkat di kawasan Stadium Merdeka, orang Melayu tidak akan mendapat faedah kerana tidak ramai orang Melayu mempunyai tanah di sana. Kata mereka alangkah baik jika projek itu di buat di kg baru kerana ada sekitar 60 ha tanah di situ adalah milik Melayu.

Komen aku :- Kalu buat kat Kg baru, harga tanah naik sebab itu projek mega. Maka berebut lah , mungkin, orang-orang Melayu menjual tanah (walaupun bukan untuk bangunan mega tu) disekitar kawasan projek yang tentu nya mendapat tempias dan faedah secara terus dan tidak langsung dari projek. Cuma kalu dah di jual, Kg Baru dengan pemilikan 60ha tanah oleh orang Melayu akan berkurangan ke mungkin 5 atau 10 ha saja. Kenapa ? Bila wang ditawarkan berjumlah puluhan juta ringgit. Orang Kaya Baru... sekelip mata.

Namun begitu, itu mungkin pendapat perwakilan UMNO itu saja, sebab dah lama ada ura-ura untuk membangunkan Kampung Baru... orang kampung Baru tidak menentang tetapi syarat iaitu identiti kampung Melayu dikekalkan dan di jaga, konsep Tanah Rezab Melayu dll, maka kekalkan satu-satunya warisan bangsa Melayu di tengah-tengah kota KL, berkedudukan dekat dengan Jalan TAR, Menara Berkembar Petronas dan sebagainya.

Bagi aku, biar kampung Melayu kekal dengan identiti Melayu nya cuma, tolong jaga kebersihan, bersih Kg baru dari kutu-kutu lepak, mat-mat gian, mat-mat pendatang asing (dengan atau tanpa izin) dan jaga warisan kesusilaan dan budi pekerti Melayu jati. Suasana kampung itu, walaupun dalam hiruk pikuk bandaraya pesat KL, biar kita masih Melayu se Melayunya.

No comments:

Post a Comment