Sunday, May 10, 2015

TH DAN IMDB

Isu TH beli tanah dari IMDB tu memang betui-betui isu yang besar....apa nak buat apabila ianya melibatkan perlaburan daripada satu tabong yang di bentuk bagi tujuan menunaikan haji satu hari nanti.

Itu aku tak kisah lah sangat, aku adalah pendeposit dan kalu ikut giliran, aku mungkin hanya dapat menunaikan haji pada tahun 2023. Harap-harap dapat pegi sana lebih awal lagi...kalau ada rezeki.

Tapi yang aku benar-benar kisah ialah ; kenapa harus ada penafian tak beli, lepas tu kata beli dan sekarang nak di jual atas nasihat PM. Tolak bab penafian tu, kalu kita beli barang, dan dapat jual dengan keuntungan tak sampai seminggu, itu makna nya perlaburan dan perniagaan yang baik. Keputusan membeli untuk tujuan pelaburan dan kemudian di jual dengan harga yang lebih tinggi dan menguntungkan, keputusan itu amat amat baik tapi jika di jual atas nasihat PM demi mengurangkan kontroversi....itu yang mencurigakan.

Kata kawan-kawan aku, " a threat is an opportunity to others". Macam hal IMDB tu, kesulitan mencari dan menjana sumber bagi melangsaikan hutang atau faedah atas pinjaman itu adalah satu "threat" pada 1MDB tapi ianya peluang untuk TH membuat pelaburan dengan mengusulkan membeli tanah di satu lokasi yang strategik di TRX, yang di milikki oleh IMDB. So, kalu harga nya berpatutan dan TH di jangka memperolehi keuntungan dari pembelian ini, maka ianya satu pelaburan yang baik dan jelas tidak berisiko tinggi. Tapi jika tanah di beli, di simpan dan di pendam, maka ianya pembazirkan sumber... sumber  yang terpendam!!. Dan jika tanah itu di beli dan kemudian di bangunkan, maka keputusan membangunkan tanah itu memerlukan satu kajian dari segi "feasibility" dan "profitability" nya. Di sini ada risiko nya....tinggi atau rendah nya risiko tu. Itu lah yang perlu di hadapi... Dalam perniagaan, semua nya ada risiko!!!!

So, dah jual...maka harap untung dari segi jual beli saja lah...

No comments:

Post a Comment