Sunday, February 28, 2010

Binatang atau Otak Binatang

Hari tu ada tengok "news" cerita tentang betapa seekor anjing betina yang masih menyusukan anak nya turut menyusukan 2 ekor anak kuching yang kehilangan ibu nya. Tak ada sengketa pun. Itu binatang..makna nya binatang ada jugak otak dan peri kebinatangan (jika bukan peri kemanusiaan) atau dengan lebih mudah dikatakan ada perasaan.

Cerita terbaharu ialah kisah kanak2 perempuan berumur 3 tahun mati di dera oleh "TEMAN LELAKI" emaknya. "Teman Lelaki" itu ialah keyword nya. Bapa kanak-kanak malang itu kini dipenjara sejak tahun 2006. Kesalahan jenayah. Pendera alias teman lelaki mak budak perempuan ni pulak pemandu teksi dan penagih dadah.

Dah mati kanak-kanak perempuan tu. Kisah kematian trajis tu menjadi berita hangat. Menteri pun turut turun padang dan dek kerana cerita ini saya terhenti untuk menyambung cerita "Orang tak berumah di KL".

Pertama, mana manusia , jiran-jiran keluarga ini. Kedua, mana pulak peranan datok dan nenek kanak-kanak malang ini. Ketiga, apa menteri boleh buat, mungkin sekadar melawat, janji itu dan ini...saya nak tengok tindakan. Yang jelas mak budak malang ini telah melakukan kesalahan syariah. Kira2 ikut Fardu Kifayah, orang sekeliling tu sepatutnya melaporkan kemungkaran itu dah dulu lagi. Sekarang budak tu dah meninggal...semuga roh nya dicucuri rahmat. Alfatihah.

Mak budak tu...biar dia dengan dunia dia...biar kematian anak dia menghantui dia sepanjang hayat. Saya memang tak peduli!

Lan Cik Gu....Aku harap hang sihat... aku nak sambung cerita aku "semalam bersama budak tak berumah tu".

No comments:

Post a Comment