Thursday, September 10, 2009

7 WASIAT RAJA MELAYU

TUJUH WASIAT RAJA -RAJA MELAYU

UNTUK RENUNGAN…..
Wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah melayu pada 5hb Ogos 1957….

Ø Kami namakan dan kami panggi akan dia, bumi yang kamu pijak danlangit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu
Ø Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak-anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.
Ø Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kami serta harta milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membenteras kekacauan dalam Negara dan ancaman dari luar Negara.
Ø Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah Negara ini.
Ø Kami isytiharkan Islam sebagai agama Persekutuan.
Ø Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu.
Ø Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa untuk melindungi orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak-anak negeri Sabah dan sarawak).

Sayangnya hari ini ada orang Melayu sendiri mengkianati wasiat ini hingga anak terpacul ungkapan SEMBAH DERHAKA dari mulut seorang yang pernah bergelar menteri besar.

Orang Melayu kini ibarat tidur sebantal namun mimpi lain-lain... angkara berlainan ideology politik walaupun menganut agama yang yang sama....Islam.... akhirnya orang melayu yang rugi ibarat menang menjadi arang, kalah menjadi abu!

No comments:

Post a Comment