Saturday, November 20, 2010

BENDERA - INDONESIA

Kecoh baru-baru apabila ada rakyat Indonesia yang bekerja sebagai amah atau pembantu rumah di Indonesia yang di dera begitu teruk sekali di Arab Saudi. Dengar cerita bibir nya di kelar dengan pisau hingga agak parah. Itu majikan di Arab Saudi. Badan bebas hak asasi manusia dah buat bising. Presiden Indonesia sendiri (SBY) dah ambil tindakan termasuklah menghantar wakil kerajaan ke Arab Saudi menyiasat dan berbuat sesuatu yang perlu. Pembantu itu , Sumiati, masih muda dan dia menjadi mangsa deraan di Arab Saudi, sebuah negara Islam dan kaya. Rakyat Indoensia ke sana untuk mencari rezeki tapi lain pulak yang jadi.

Terbaru, ada lagi kes bunuh pembantu rumah warga Indonesia di Arab Saudi jugak. Kes ini akan berlaku di mana saja tak kira samada di Kuwait, Hong Kong , Malaysia atau dimana-mana. Itu bukan menunjukkan sikap rakyat atau majikan semua nya begitu. Itu satu kes terpencil tetapi cukup sadis dan ngeri. Perompak, penyamun, perogol ada di mana-mana malahan di Indonesia jugak.

Cuma, aku terasa mana dia manusia-manusia yang bergelar Bendera. Kalau rakyat Malaysia, tentu di ganyang habis, tentu najis manusia akan di kumpul untuk dilontar ke Kedutaan Malaysia... bukan perjuangan tu, sengaja menyakit dan menghina rakyat Malaysia. Berlakunya Letusan Merapi dan Tsunami kecil di Indonesia baru-baru ini, rakyat dan kerajaan Malaysia ada jugak membantu walaupun ketika itu ada rakan-rakan kita di Utara Malaysia sedang bergelumang dengan masalah banjir. Teringin nak tengok Bendera menyekat dan menghalang bantuan di hantar kepada rakyat Indonesia yang di timpa bencana... bukan kita nak membangga, cuma kita tahu apa salahnya membantu sesama manusia, sesama kaum serumpun, apatah lagi jiran yang memerlukan.

Bendera, apa kah upah untuk berdemo sudah kehabisan atau tiada lagi peruntukkan untuk itu. Sudah habis kah manusia bodoh atau kotor yang sudi menderma najis untuk dilontarkan.

Ingat biar kita sama-sama membantu, yang senang membantu yang susah, yang kaya membantu yang miskin, yang tenang membantu yang terbencana. Biar kita sama-sama menbangun , jangan buat kerja bodoh yang menguntungkan , mungkin pihak-pihak tertentu yang berkepentingan.

No comments:

Post a Comment