Monday, November 08, 2010

Pilihanraya Kecil Galas, Kelantan

Akhirnya keputusan pilihanraya kecil ini memihak kepada BN. Bagus lah tu. Cuma itu hanya satu dari beberapa kerusi DUN yang BN pegang di Kelantan . PAS masih menguasai majoriti kerusi DUN, dan PKR pulak hanya ada satu. Tak kisah lah..kemenangan itu mungkin ada hikmatnya dan setidak-tidaknya membuka lembaran baru dan semangat baru dalam perjuangan BN terutama UMNO.

Aku bukan memihak mana-mana tetapi cuma nak pesan, yang menang jangan lupa diri dan lupa janji. Yang kalah pulak jangan kecik hati, rakyat kat situ dah buat pilihan, mungkin bukan salah calun tapi ada kesan dari tindak-tanduk parti yang di wakili. Aku tak pasti, samada orang memangkah parti atau individu yang mewakili parti. Kalau dipangkah individu yang mewakili parti, maka sekurang-kurang nya ada kepercayaan dari para pengundi.

Yang nak aku cerita ialah pasai kesan pilihanraya. BN bila dah menang, biasanya hebuh lah buat promosi. Semua yang terlibat mesti nak tunjuk peranan masing-masing dalam memberikan kejayaan kepada parti. Tak tahu lah kalu ada habuan yang menanti. Lagi satu, sibuk juga orang buat analisa dan post-mortem pilihanraya. Yang pelik, BN terutamanya UMNO dok sibuk buat analisa kenapa PAS kalah.... antaranya ditonjolkan kesilapan Tok Guru Nik Aziz serta kesan konon nya kerajaan PAS di Kelantan tidak mengendahkan isu tanah orang asli.

Apa-apa pun kelemahan dan kekurangan PAS dalam pilihanraya ini sehingga menyebabkan kekalahan mereka, bagi aku, biar lah. Nanti kalau BN banyak sangat buat analisa dan post-mortem kekalahan PAS, PAS akan cuba membaiki diri sehinggakan akhirnya memakan diri UMNO dan BN. Ini macam nak pergi perang, tak kan lah kita nak hebahkan kekurangan pihak lawan dan kelebihan kita. Biar kita berahsia. Jangan sampai musuh tahu di mana dia lemah (cepat2 dia baiki) atau kelebihan kita (cepat2 lah musuh cari kelemahan kita pulak).

Tapi, politik tetap politik. Ia tetap dengan polemik tersendiri. masing-masing tahu jawapan nya!!!

No comments:

Post a Comment