Monday, November 08, 2010

Perlis dan Kedah - Banjir Ooooo

Dalam minggu ni dah tiga kali telefon mak aku kat Perlis...tanyakan keadaan dia dan banjir yang melanda. Nasib baik rumah mak tak banjir. Tapi bukan itu yang aku risaukan..

Jalan dari pekan Kangar ke kawasan perumahan mak aku terputus hubungan sebab air naik. Ikan dan sayur dah tiada bekalan. Pendek kata, terputus hubungan bekalan. Takat beras masih cukup. Tapi kalau sakit demam, di musim hujan ni, susah lah. Mak aku dudok sorang-sorang. Adik kat Alor Setar tak dapat pergi jumpa mak sebab jalan Alor Setar ke Kangar pun terputus sebab banjir. Kira banjir kali ni hebat.. Macam-macam lah orang buat analisa tentang punca hujan, sehinggakan dok sibuk tentang jalan keretapi berkembar. Kangar jauh dari landasan tu!!! Rumah aku jugak jauh dari situ!! Habus banjir kat Kelantan??

Semua urusan banjir berpunca dari hujan yang turun lebih dari kadar biasa sehinggakan aliran keluar ke laut menjadi perlahan. Dengan hujan berterusan, banjir tak dapat di elakkan. Pembentong air (culvert) pun banyak yang tersumbat, jadi ini memarahkan keadaan.

Bagi aku, banjir sebegini besar jarang berlaku. Itu sebab ramai yang ambik kesempatan berpesta banjir. Dan itu sebabnya mangsa lemas bankir pun tinggi..

Kat Facebook, banyak gambar banjir kat Perlis dan Kedah di masukkan. Banyak jugak komen. Ada juga yang risau tentang keadaan orang tua di kampung. TV pula sibuk dok fokus tentang bantuan yang di berikan. Biasanya dari agensi Federal. Biasa lah, agensi kerajaan negeri, apa sangat yang ada. Bomba, Polis, Tentera, Jabatan Kebajikan Masyarakat kan agensi Federal. Kerajaan negeri mungkin ada pejabat tanah dan pejabat daerah saja. Tapi itu tak payah jadi persoalan, yang penting , bantuan jangan ada pilih kasih. Mana bantuan atau kutipan derma...tak banyak pihak dok buat, cuma ada NSTP. Itu pun tak berapa banyak. Sultan Kedah ada juga bagi bantuan termasuk bantuan peribadi. Daulat Tuanku!!!

Waktu gempa bumi dan banjir kat Indonesia dan Pakistan, rakyat kita sibuk mengutip derma dan hantar bantuan. Walaupun ke Indonesia dimana ada se golongan kecil masyarakatnya menghentam kita, kita masih bantu. Sekarang di Indonesia ada letusan Merapi dan kesan tsunami kecil terbaru. Mana manusia-manusia kecoh bernama BENDERA. Mana hilang buluh runcing , yang sesuai buat rakit. Mana bantuan untuk manusia Indon dunia kamu!!!

No comments:

Post a Comment