Wednesday, August 19, 2009

Ragam Anak-anak.

Saya ada tiga orang anak lelaki yang dah besar, remaja berumur dalam lingkungan 16 tahun hingga 19 tahun. Jarak umur memang tak jauh dan ketiga-tiga ni memang rapat. Baju dan seluar, malah kasut boleh rotate.

Bila anak lelaki dah besar sebegini, dia orang dah mula dengan hal masing-masing, ada hobi tertentu. Nak duduk berbual panjang, tengok tv sama-sama, memang lah susah. Bila bab nak duit, beli kredit telefon, mak dia jadi sumber kewangan ataupun orang tengah. Kredit telefon saja , seorang dah dekat RM90. SMS memanjang, kalah businesman!

Tapi, dalam diam-diam tu, sebenarnya anak-anak kita jelas tak lupa mak ayah, cuma cara yang ditunjukkan tu tak jelas. Bila dah duduk jauh, sambung belajar, mula lah nampak semangat dia orang, nak berbual atau bercerita panjang bila balik bercuti.

Tapi kesan yang paling mendalam ialah apabila isteri saya ke Kuala Lumpur atas urusan keluarga. pergi pulak seorang diri, sebab saya tak dapat nak temankan, mujurlah anak saudara di Cheras ada menunggu di KL.
Anak-anak tahu yang mak dia orang ke KL seorang diri, dan semua nya tahu sangat perangai mak nya bila ke ke sana. Ada peluang mesti shopping habis. Benda wajib ialah beg tangan... SOGO dan Jalan TAR dan tentu jadi pilihan shopping. Anak-anak, apa lagi banyak lah pesan beli itu dan ini tapi yang paling best dan sahdu bila anak yang sulong (kat Politeknik) hantar sms ke mak dia berbunyi begini;

" mak jga diri baek2... jgn jln kt tept sunyi, xda owg...hndbag jga baek2, pgg kuat2... jgn bwk duit bnyk sgt, kua duit kat bank pun jgn bnyk, amik ala kadar je...bwk mnyk angin skaly, tkut mak pning kpala, lastly pkai mask, eport kl ssh kit, pkai mask stiap masa, jgn bukak... jga diri baek2 tau..."

Ayat sms memang lah ringkas2, style anak muda, tapi anak sulung ni atau along, yang kaki minat muzik alternatif, indies dan juga gila motor.... kira tabik habis lah kalau dah buat ayat nasihat mak dia sampai macam tu. Ayah dia pun tak macam tu sekali.

Maknanya, walau dah besar panjang, minat muzik kumpulan Nirvana pun, mak dia memang tetap dia orang ingat. Akhirnya along dapat seluar Levi's original RM239, adik dapat 2 helai sweater, angah dapat seluar kargo dengan baju.!

No comments:

Post a Comment