Tuesday, August 18, 2009

Pro PR atau Pro BN

Banyak blog yang secara terang-terangan menyokong satu satu puak, dalam erti kata lain, kalau senario politik Malaysia, sokongan tertumpu kepada puak BN atau puak PR.



Puak-puak ini nyata ada penyokong tertentu, malah dalam blog-blog blogger tertentu, sokongan yang digambarkan begitu taksub sehinggakan penuh kata-kata nista, menghina, mengutuk, mencarut dan kadang-kadang terselit bukti-bukti tertentu bagi mengiyakan statement mereka. Sayang, kadang-kadang ianya merupakan fitnah semata-mata.



Apakah faedahnya? Himpunan blogger dalam kelompok atau puak tertentu sebenarnya memeriahkan alam blogger ini. Cuma, terdapat golongan yang mudah terpedaya dengan apa yang diungkapkan.



Blog sebagai media pencetus rasa, mencurahkan apa yang terbuku dihati, turut dijadikan platform medan untuk menyerang peribadi lawan. Bukan kah itu salah ?.

Blogger yang berlegar di alam maya mempunyai tujuan tertentu seperti mendambarkan budaya ideologi mereka, sokongan terhadap sesuatu isu atau puak atau juga bagi yang berinivasi dan kreatif, menjadi medan mencari pelanggan secara online. Tidak kurang juga ruang blog maya ini dijadikan sebagai satu jurnal harian, menerbitkan satu artikel isu-isu spesifik atau apa saja. Pokoknya buat lah apa saja, tak siapa yang tahu muka dan dimana anda berada. Cuma, teknologi yang ada, barang diingat, masih boleh mengekuri anda, walau dimana anda berada.

Di Malaysia, blog bertunjangkan ideologi dan fahaman politik amat banyak...

Jadi, mungkin di PRU13 nanti, blogger dan peranan blog akan menjadi lebih besar... ada yang mungkin di upah untuk mencoretkan sesuatu sebagai sinopsis kempen pilihanraya.

No comments:

Post a Comment