Monday, March 02, 2009

Buli

Hari Jumaat lalu, saya ada menonton siaran Buletin 3, di TV3. Apa yang menarik perhatian saya sehinggakan malam itu tak dapat tidur nyenyak ialah kes buli 10 ORANG PELAJAR TINGKATAN 6 terhadap seorang pelajar TINGKATAN 3, DI ASRAMA SEKOLAH MEN KEB OYA, DALAT, SARAWAK.

Bayangkan seorang pelajar tingkatan 3 di buli, diterajang, di tampar , di hentak sehingga jatuh mengelongsor, di pijak tanpa menghiraukan jeritan pelajar yang di buli itu. kesakitan dan perasaan takut sukar nak dibayankan. saya rasa geram dan begitu marah. Sedih mengenangkan pelajar tingkatan 3 itu diperlakukan macam bola. Yang membuli amat jelas, pengecut, bodoh, bacul, berperasaan binatang, berani dan besar kerana ramai. Betul betul bodoh. BODOH seribu kali BODOH. PENGECUT, BACUL DAN TAK ADA ......... Kalau betul pelajar tingkatan tiga itu "mencuri", manakah warden untuk di buat lapuran. Apa mereka nak buat undang-undang sendiri.

Heran bin ajaib, jeritan pelajar yang di buli itu tidak didengari oleh warden atau pengawas atau memang semuanya tiada di sana, atau turut terlibat atau tidak mahu ambil berat. Bagi saya, WARDEN HARUS DI BUANG KERJA ATAU PINDAHKAN SAJA KE HUTAN SEDALAM-DALAM NYA BIAR DIA TAHU MENDENGAR DALAM KEADAAN YANG SUNYI SEPI.

Mau rasa nya saya mencari pembuli bodoh itu dan nak bagi mereka rasakan macam mana rasa merayu memohon belas kesian apabila di perlakukan macamana kanak kanak tingkatan 3 itu di perlakukan.

Tak dapat tidur kerana bayangan klip video itu walaupun sekejap jelas menghantui saya.

Saya terbayangkan jika anak saya (1 di asrama di Kuching, tingkatan 4 dan 1 lagi mungkin juga ke asrama nanti) di perlakukan demikian. Akan saya cari mereka-merka yang berbuat demikian ke atas anak saya dan tahulah mereka bagaimana jeritan mereka itu saya ibaratkan macam jeritan manja. Saya tak akan puas sehinggalah mereka terberak melalui mulut.....

Apa pun , yang pentingnya, dakwa mereka di mahkamah, biar hilang kebebasan mereka... mereka masih boleh belajar di penjara... itu yang mereka pilih.... pelajar tingkatan enam yang BODOH...BODOH....BODOH.


Saya akan terus mengikuti perkembangan kes ini.

No comments:

Post a Comment