Tuesday, December 29, 2009

Hilang Enjin Jet Pejuang.

Ni cerita dah mula nak basi...lama-lama senyap le tu. Aku nak tulis ni bukan apa..cuma nak berkongsi pandangan.

a) Enjin tu dah hilang lama, bukan benda kecik , benda besar. Bukan senang nak bawa keluar, ada prosedur. Tapi bila dah hilang dan dapat tahu dekat 2 tahun selepas itu, PDRM hanya mengambil masa tak sampai 3 minggu...dapat trace ke mana perginya benda tu (ke Argentina), siapa yang atur prosedur hantar keluar (lengkap dengan borang original lagi). Ish, kalau dapat tau awal, tentu benda tu tak keluar dari Malaysia sebab PDRM kita nampak macam dah cekap buat siasatan. Itu pun masih ada orang nak kutuk PDRM cuma AG minta siasatan di lengkapkan lagi, maka di pulangkan kertas siasatan.
b) Malaysia "terpaksa" buat lapuran memaklumkan kehilangan tu kepada AS. Memang pun, benda sensitif, silap-silap kalau jadinya Al Qaeda dapat enjin tu, nanti AS kata kita bersubahat bagi enjin tu untuk Al Qaeda serang AS pulak. Otak AS ni memang sentiasa syak orang je.
c) Macamana prosedur bawa benda tu keluar? Macamana dengan kawalan semasa dalam perjalanan? Last-last ada pulak cerita bukan setakat enjin, ada inventori dan aset lain tentera pun hilang. mapus macam ni. Silap-silapo haribulan, ada yang kata rifel M16 hilang, kapalselam Scorpion yang baru tu pun hilang!
d) Apa hukuman yang setimpal dengan orang yang terlibat? kalau setakat prebet, kopral atau sarjan nak buat kerja tu..memang susah..mesti ada network antarabangsa dan kenal orang-orang di pasaran gelap. Maka yang sah ada orang berpangkat besar yang terlibat. kalau di negara Cina, sah kena hukum tembak.
e) Aku rasa, lama-lama kes ni mungkin senyap...kalau di hebuhkan sangat...macam buka pekung di dada atau berjalan bogel tengah-tengah orang ramai. memalukan. Orang yang diharapkan menjada keselamatan sanggup menjual maruah diri kerana WANG.

ENJIN TU SAH DAH HILANG, DAH TAU SIAPA YANG MEMBELINYA (KATA SEORANG INDIVIDU), BOLEH DAPAT BALIK KE?

No comments:

Post a Comment