Tuesday, April 07, 2009

Politik Wang atau Politik Satu Bisnes

Saya tertanya-tanya kenapa orang sibuk nak jadi pemimpin politik sedangkan apabila ditanya dalam satu kelompok ramai, sapa yang mahu memimpin satu-satu aktiviti biasa, ada saja yang mengelak. Tak percaya...apabila satu-satu perlantikan jawatankuasa yang tiada ruang untuk mendapat kepentingan diri atau sesuatu yang bukan bermotifkan wang atau keuntungan. ada saja yang mengelak ...cuba hadiri mesyuarat PIBG... macam-macam alasan... tak ada masa, kerja banyak dan sebagainya.

Politik wang atau bahasa mudah... rasuah dalam berpolitik memang ada dimana-mana pelusuk hati orang berpolitik, dalam sepuluh mungkin satu yang benar-benar ikhlas. Adik dan abang pun boleh bergaduh....anak dan bapa pun boleh tak bertegur sapa. Rasuah dalam politik bukan sekadar pemberian wang secara terang-terangan tetapi juga dalam bentuk lain seperti jawatan dalam sesuatu badan atau agensi, tawaran kontrak dan paling hina, ada juga yang sanggup menerima rasuah seks.

Ada seorang yang saya kenali, berkelulusan SPM , biasa saja kelulusannya, bekerja sebagai penguatkuasa satu majlis penbandaran di sebuah bandar kecil. dari seorang ketua pemuda cawangan, dia berusaha untuk menjawat jawatan ahli jawatankuasa pemuda bahagian dan akhirnya merebut jawatan ketua pemuda bahagian. Menang pulak!

Apa dia dapat?.... tawaran jawatan pengarah sebuah agensi... apakah kelayakan dan pengalaman nya? Senang.... dia tidak akan terlibat dalam pengurusan harian atau perjalanan agensi tetapi sekadar sesekali menghadiri mesyuarat lembaga pengarah...dapat elaun, berjalan kesana kesini....ikut rombongan bapak-bapak menteri...mencari pelaburan dan jika ada peluang...rebut untuk kepentingan sendiri.

Itulah....jika ada kenalan (Connection) dapatlah lubang mencari duit. Tak ada modal....peluang yang ada itu dimaklumkan kepada yang ada modal...akhirnya dapat komisen... senang..goyang kaki. Jadi...masuk politik satu peluang mencari duit atau peluang bisnes atas angin.

Saya cakap nak masuk politik....isteri saya kata...ada duit ke nak tabur ke penyokong? Jika tak ada, jangan buang masa..... investment pak....investment!.

Politik wang itu hina.... kalau mempolitikkan wang .... ekonomi hancur.

p.s.

Saya pernah dapat RM50 kerana hadir untuk mengundi dan sebotol air mineral.... rasuah jugak tu... orang bagi ambik...kita tak mintak.

No comments:

Post a Comment