Tuesday, April 07, 2009

Kerja , Pangkat dan gaji

Mempunyai pekerjaan memanglah sesuatu yang amat diperlukan dalam dunia yang penuh dengan pelbagai keperluan yang tentunya bukan "free". Nampak kencing pun kena banya paling kurang 20 sen kecuali kalau sanggup berselindung dalam semak atau batang poko, lalu pancut mana-mana sempat.

Bila dah bekerja, tentulah kita tak mahu bekerja secara percuma. Tentu ada upahnya, tentu ada gajinya. Gaji juga harus sepadan dengan usaha dan tenaga yang dicurahkan. Maka adalah orang bertanya, kenapa seorang buruh yang bekerja keras, ditengah panas hanya mendapat upah yang rendah berbanding dengan dengan penyelia yang pandai menyuruh itu dan ini, memerintah sana dan sini. Maka adalah orang menjawab ...penyelia itu juga bermula dari bawah dan mengambil masa yang agak lama untuk sampai ketahap itu. Melalui segala susah payah untuk mendapat jawatannya sekarang. jadi bagaimana pulak dengan pengurus yang baru bekerja tak sampai 3 tahun tapi bergaji ribuan ringgit. Maka jawabnya ialah pengurus itu telah melabur banyak wang, masa dan usaha untuk berjaya ke tahap itu dan lagi sebagai pengurus, beliua bertanggongjawab atas apa saja perilaku dan hasil kerja orang bawahannya. Kalau buruk maka teruk lah dia menjawab. Maka itu lah timbulnya perkataan tanggongjawab.... "tanggong dan jawab."

Lagi tinggi jawatan, maka tinggilah gaji tetapi orang juga lupa tinggi juga bebanan dan tanggongjawab yang dipikul. Kadang-kadang terbawa-bawa kerja balik rumah. Bohong lah kalau cakap....pengurusan masa itu penting.... delegate kerja itu penting. masalahnya apabila kerja yang didelegatekan tak siap pada masanya atau kalau siap pulak penuh dengan kesilapan yang akhirnya memerlukan banyak masa untuk memperbetulkannya.

itu nasaalahnya, kalau dah kerja, dapat gaji...lagi besar gaji...lebih tinggi jawatannya dan lebih tinggi lah menanggung untuk menjawab.

Sekian, saya pun tengah bersiap sedia untuk menjawab.....

No comments:

Post a Comment