Friday, December 16, 2011

Bantuan Rakyat 1Malaysia.

RM500 mungkin sikit bagi yang ada, tapi besar bagi yang tak punya. Pagi Sabtu lepas, tiba-tiba kawasan depan pejabat aku penuh dengan kereta...jalan jam.

Tup..tup, ada orang bagi tau aku yang ramai tu nak ambik borang BR1M. Patut pun...pejabat LHDN dekat pejabat aku. Yang mari berkereta...setengah tu nampak macam tergolong dalam kumpulan Yang Ada dan bukan Yang Tak Punya.

Lepas tu aku teringat macaman yang duduk kat pendalaman, siaran radio pun tak ada, apatah lagi siaran televisyen.,...contohnya yang kat rumah panjang di pendalaman Sarawak. Sapa yang akan bagi borang...dia orang tahu ke. Nak fotostat kat mana Mycard. Ada tak Mycard.

Orang macam aku memang tak layak...tapi duit yang diberikan tu memang dari Kerajaan yang diperolehi dari punca pendapatan kerajaan seperti dari pembayar cukai seperti aku. Aku relakan walaupun aku tak dapat tapi kalu yang menipu....haram tu. Yang mudah menipu ialah yang tak ada pendapatan bergaji bulan... atau mengaku kerja kampung.

Duit RM100 bantuan sekolah duu pun dah kecuh...rasanya ada setengahnya guna duit yang sepatutnya untuk belanja persiapan anak sekolah (mungkin tak cukup tapi membantu) tapi dah dibeanjakan kut lain...

Ada orang kata, mungkin bagus bagi kupon yang boleh ditebus guna untuk beli barangan tertentu saja seperti beg sekolah atau uniform anak. Ingatkah kita dulu skim pengeluaran wang KWSP untuk pembelian komputer...ramai ambik duit dari kedai komputer mengantikan komputer...

Aku tak tahu...kerajaan dah cukup baik tapi kita pulak yang salahguna....lepas tu mengutuk kerajaan pulak.

No comments:

Post a Comment